5 zile in Islanda

Reykjavik

Primele 4 saptamani de asistenta medicala au fost incredibil de ocupate. Intre asistenta medicala si jobul meu, am lucrat 70 de ore in prima saptamana, apoi 65 saptamana urmatoare. In 25 de zile facusem 28 de schimburi, 5 dintre ele dublu. Meantime Tor Idar se antreneaza 10 ore pe saptamana (obiectivul sau este cursa de biciclete Trondheim – Oslo in iunie), alaturi de munca sa cu jumatate de norma si cea mai mare parte a muncii din casa, inclusiv transportul lemnului de foc si alba zapezii. Epuizati am luat 5 zile libere, am lasat fetele sa aiba grija de ferma si am plecat in Islanda.

Biserica Hallgrim’s.

Prima impresie la iesirea din aeroport a fost a unei tari goale de zapada, peste temperaturi inghetate si o ploaie usoara. Uimitor! Nu am avut timp de inghet mai sus de la inceputul lunii decembrie! Prea zgarcit pentru a comanda bilete de autobuz pana la hotel, ne-am tarat valizele pana pe deal de la statia de autobuz (nu este Reykjavik apartament?) In varful dealului se afla biserica Hallgrims, o structura uimitoare cu o statuie a unui viking in fata. Se pare ca una dintre cele mai bune vederi din Reykjavik poate fi privita din partea de sus a turnului, cu toate acestea, ni s-a spus ca biserica este inchisa pentru reparatii – pana la mars. De la biserica, drumul coboara abrupt spre port in vechiul oras. Acolo, aproape in partea de jos am gasit hotelul nostru, inconjurat de restaurante, magazine de moda si magazine de bijuterii. Exista, de asemenea, multe magazine care vand mestesuguri: articole tricotate,

Am luat cina la un bistrot chiar pe strada. Ei fac cele mai uimitoare salate: Tor Idar avea o salata de verdeata, rosii, ardei, castraveti, felii mari de mozzarella, creveti si o rozeta de somon afumat la mijloc.

Array

A mea era verdeata, ceapa rosie, castraveti, ardei, struguri, pepene galben si pui cu sos satay.

Primaria si iazul

A fost deschisa noaptea muzeului si festivalul de lumina cu care islandezii intampina soarele. Cand ne plimbam prin oras ploios, am gasit o trupa de vant si un cor au fost adunati sub acoperisul suprapus in afara intrarii in primarie. Aceasta cladire arata ca si cum s-ar ridica din iazul din jur, care este plin de rate, gaste si lebede. Ne-am agatat o vreme, dar nu s-a intamplat nimic, asa ca am inceput sa continuam. Deodata s-a auzit un zgomot puternic si spectacolul a inceput. Stalpii care se ridicau din apa au fost luminati de un spectacol de spoturi colorate (un trecator ne-a spus ca spectacolul de lumini a fost proiectat de un artist mexican). Apoi poezia islandeza a invartit peste oras, urmata de cantec si muzica, toate difuzate de la un difuzor imens atarnat de o macara.

In cele din urma am gasit muzeul national Islandez, care a fost cel pe care ne-am dorit cel mai mult sa-l vedem. Dansatori de balet (de la o scoala de balet comunitara?) Au fost plasati in foaier, de-a lungul scarilor si aici si acolo, in muzeu. Stateau ca niste statui, apoi dansau la muzica venita din foaier. Cand baletul s-a terminat, un cor de barbati a inceput sa cante cantece si imnuri populare islandeze.

Array

Muzeul, care a infatisat istoria Islandei de la primii colonisti in 870 pana in prezent a fost foarte interesant. M-a interesat mai ales istoria si cultura vikinga si medievala a Islandei.

Hranirea lebedelor

Sambata am ratacit in oras dimineata. Am vrut sa vedem la lumina zilei ce ne lipseam noaptea trecuta in intuneric. Asa ca am revizuit iazul si am hranit pasarile, salvand un mic dejun de la micul dejun doar in acest scop. Ratele au fost atat de rapide sa prinda painea, incat singura cale pentru ca lebedele sa obtina vreunul era sa le hraneasca manual.

Am coborat apoi in port si am incercat sa gasim muzeul Asezamantului, dar nu am reusit. In spatele primariei se afla o sapatura arheologica a unei case lungi vikinge care dateaza de la aproximativ 870 – poate asezarea initiala construita de Ingolfur Arnason, care a venit din Norvegia, primul viking care s-a stabilit in Islanda.

Ingolfur Arnason

La 12:30 autobuzul ne-a ridicat pentru a ne duce in spele. Acesta nu a fost unul dintre acele pesteri luminate cu pasarele, franghii si muzica de spirit. Aceasta punea un far pe casca ta, punea salopete si manusi si urca intr-o gaura din pamant. Pestera avea o lungime de aproximativ un km.

si impartit in 2 tuneluri la un moment dat. Aceste pesteri tunel sunt realizate atunci cand partile unui flux de lava se intaresc mai repede decat alte parti. Podeaua era destul de neteda. Stalagmitele si Stalactitele minuscule si orice si totul putea fi vazut doar de lumina farului de pe casca. La jumatatea drumului pe pestera, inca se poate vedea scheletul unui miel care a ratacit si s-a pierdut acolo. Aici ne-am intors, luand cealalta ramura a locului care a impartit. La capatul unui tunel scurt ne-am asezat cu totii si am stins lampile, sintonizand intunericul absolut si tacerea. Tunelul care iesea avea mai multe locuri in care a trebuit sa te tarai pe maini si genunchi si unul in care practic trebuia sa te urci pe stomac. Gura iesirii era chiar vizavi de gura intrarii, despartita doar de cativa metri.

Intrarea in pestera

Inapoi in oras dupa spele am decis sa mai avem o cafea inainte de a pleca in laguna albastra. Am citit ca Islanda este renumita pentru cafeaua lor si ca au un lant numit Kaffitar – echivalentul islandez al Starbucks. Cafeaua era intr-adevar destul de buna, dar nimic ca cafeaua mocha la Cafe Rot, o mica gaura in peretele din apropierea statiei de autobuz! Locul era mobilat cu canapele si fotolii in jurul meselor de cafea, precum si mici mese obisnuite cu scaune. Intr-un colt era un set de sah. De ambele ori am mers acolo, oamenii veneau sa joace sah. Era si o biblioteca plina de carti – toate din islandeza, din pacate. Un fel de atmosfera in clubul de tineret, dar baiatul ar putea face cafea!

Laguna Albastra

Seara am vizitat Laguna Albastra. Aceasta este o necesitate absoluta. Laguna albastra a fost creata cand centrala geo-termica a incercat sa-si pompeze surplusul de apa calda in pamant, asteptandu-se sa se usuce sau sa se scurga sau ceva de genul. In schimb, silica din apa, care consta din 2/3 apa de mare si 1/3 apa dulce, a sedimentat si a creat o laguna de o culoare albastru deschis / verde. Culoarea este rezultatul algelor si mineralelor albastre. Este foarte sanatos sa va scaldati, iar temperatura este cuprinsa intre 35 si 40 de grade centigrade: ca o baie fierbinte. Cand te incalzi prea tare, te poti ridica si lasa vantul si ploaia sau zapada sa te raceasca. A fost absolut fantastic.

Duminica ne rezervasem sa exploram Reykjavik. Nu mai ploua si puteam vedea muntii care inconjoara orasul, desi inveliti cu nori. Arata ca si cum ar fi capatat zapada in timpul noptii. Cu toate acestea, a fost destul de vant. Problema pentru noi este ca suntem la culcare timpurie, in varsta, iar la Reykjavik nu se deschide nimic pana la 10 sau 11 dimineata. Mai ales intr-o duminica. Asa ca ne-am plimbat de-a lungul iazului si pe langa cimitirul vechi pe care voiam sa-l explorez, dar Tor Idar nu ma lasa – a spus ca va fi lipsit de respect – pana nu vom ajunge la mare. Acolo ne-am plimbat pe drumul bicicletei, ascultand valurile care se sparg pe tarm si admiram casele oamenilor bogati care priveau golful. Am vrut sa vedem plaja de inot despre care auzisem. S-au incarcat intr-o gramada de nisip (acolo era o familie care construia castele de nisip). In fiecare zi vara, iar 2-3 ore pe saptamana, iarna, pompeaza apa geo-termala intr-o mica intrare, astfel incat oamenii sa poata inota cu apa de 20 – 25 C. Plaja este si gratuita, dar ne-a lipsit. Pacat.

Plaja

Urmatoarea oprire a fost Perla (care nu s-a deschis pana la 12). O cupola de sticla asezata pe 6 rezervoare de apa calda. Unul dintre tancuri este gol si gazduieste muzeul Saga, unde sunt prezentate diferite scene ale vikingului islandez si ale istoriei medievale, cu efecte sonore iritante care iti starnesc nervii. Cel mai jos nivel al cupolei este o cafenea. Cafeaua a fost groaznica, dar tortul a fost scrumptious: o felie imensa de straturi de tort de ciocolata cu crema aromata cu fructe de padure intre doua straturi si crema cu aroma de cafea irlandeza intre celelalte doua si o gheata de ciocolata si caramel cu cioburi de ciocolata … Puteti plimbati-va pe intreaga cupola si obtineti vederi uimitoare asupra Reykjavik in toate directiile.

Perla

In loc sa luam autobuzul in suburbie unde se afla cararile de zana, am ajuns sa mergem inapoi in oras, deoarece acum muzeele se deschideau. Islandei ii plac statuile. Sunt peste tot! In afara perlei sunt acestea. Poate ca infatiseaza oamenii de zana. Islandezii sunt printre putinele persoane care nu neaga existenta elfelor si zanelor – oamenii ascunsi.

In oras am vizitat galeria de arta nationala (a fost gratuita). Arta era extrem de moderna. Nu prea puteam sa ma raportez la cea mai mare parte. In sfarsit, am gasit muzeul Asezamantului, dar am decis sa nu cheltuim banii. Aveau niste exponate gratuit, dar vazand ca excavatia costa bani si vazusem destule lucruri de viking pana atunci. Am luat cina la un restaurant care era cunoscut pentru utilizarea ingredientelor organice. Am avut o cina delicioasa de miel. Acesta a fost servit cu un cartof copt si dovlecei sareati, ciuperci si ardei.

Principala strada comerciala pe care se afla hotelul nostru.

Luni aveam vant de forta si vanturi de zapada. Am petrecut dimineata la cumparaturi. Am cautat un pulover lung de lana islandeza pe care sa-l port cu dresuri. De asemenea, a cumparat sapca si manusi din lana islandeza ca cadou de valentine pentru Tor Idar si sosete din lana de iepure angora (produse si in Islanda) ca cadouri pentru a le duce acasa. Iar la o cafenea numita Tio Drapar avem cea mai buna cafea absoluta vreodata! Cafe moccha din nou (imi place combinatia de cafea si ciocolata) a fost cremoasa si blanda, cu doar dulceata potrivita! Am petrecut dupa-amiaza in autobuz, conducand si vizitand obiectivele turistice din sud-vestul Islandei.

Thingvellir

Acesta este locul in care sefii Islandei s-ar intalni in fiecare an pentru a adopta hotarari si a adopta legi, din 930 – 1210. Lucrurile (consiliul) vellir (campurile) se aflau langa un rau pentru a asigura apa tuturor participantilor. Campurile se afla in decalajul dintre platourile continentale americane si europene, care se departeaza de aproximativ un an pr.

Cascada de aur

Aceasta este o cascada uimitoare cu doua niveluri si puteti vedea formatiuni de gheata. De pe acest site am putut vedea unul dintre ghetarii Islandei din munti la orizont.

Strokkur

… este numele unui gheizer care se stinge la fiecare 4-5 minute. Intreaga zona este acoperita cu gauri in pamant in care bule de apa, si exista mai multe gheizere. Strokkur este cel mai de incredere. Stai acolo urmarind ghiveciul. Inainte de a iesi dintr-o gaura mare se ridica din gaura. Dupa eruptie, gaura este goala, apoi se umple treptat, si incepe sa bubuie si intregul proces se repeta. Revenind pe un traseu diferit, am trecut prin unul dintre satele unde cultiva tot felul de fructe – inclusiv banane – si legume in sere incalzite cu energie geo-termica. Crusta pamantului este atat de subtire aici, incat au trebuit sa puna cimitirul la cativa km in afara orasului. Era imposibil de sapat foarte adanc in acest sat. De asemenea, a auzit o poveste a unei familii in care un geysir a aparut in sufrageria lor. Trebuiau sa se mute.

Marti dimineata: inainte de crapaturile zorilor (3:45 dimineata). Mic dejun la 4, apoi autobuz in intuneric spre aeroport si mai departe spre casa.