Marco Galli (ed.), Puterea romana si sanctuarele grecesti: forme de interactiune si comunicare. Tripode, 14. Atena: Scuola Archeologica Italiana di Atene, 2013. Pp. 346. ISBN 9789609559027.

Revizuit de Rocio Gordillo Hervas, Universitatea Pablo de Olavide ([email protected])

Versiune pe site-ul de acasa BMCR

[Autorii si titlurile sunt enumerate la sfarsitul revizuirii.]

Acest volum reprezinta incununarea a patru ani de munca de catre membrii proiectului „Formarea si transformarea identitatilor religioase in Imperiul Roman” (2003-2007) si a rezultatului intalnirii „Religia ca comunicare: retelele rituale in limba greaca traditionala sanctuare sub dominatia romana ”(2008). Este editat de Marco Galli, un savant binecunoscut pentru munca sa asupra religiei grecesti sub Imperiul Roman. Cartea contine zece capitole: opt in engleza, unul in italiana si unul in germana. Acestea sunt precedate de un capitol introductiv scris de editor (tot in engleza), care intreprinde o calatorie prin evolutia ritualului grecesc din secolul al III-lea i.Hr. pana in secolul al II-lea d.Hr., oferind un cadru pentru conceptele principale dezvoltate in capitolele urmatoare. .

Primul capitol, de Bonna D. Wescoat, analizeaza urmele interactiunii romane cu Sanctuarul Marilor Zei pe Samotrace, de la sfarsitul secolului III pana la primul secol i.Hr. Autorul ofera un studiu cuprinzator care exploreaza relatia dintre Roma si Samotrace, concentrandu-se pe sursele literare si istorice care accentueaza legaturile etnice si religioase cu intemeierea Romei. Autorul analizeaza mai intai acele pasaje care descriu vizitatorii romani in sanctuar, dedicand o atentie deosebita pasajului in care Plutarh descrie dedicatia lui M. Claudius Marcellus a unei parti din prada de razboi din Syracusan pentru sanctuar si unde Plutarh sustine si ca sanctuarul a fost ales datorita legaturii ancestrale dintre Aeneas si Dardanos, si intre Samotrace si Penates si Lares Permarini. Analiza dovezilor epigrafice, in special listele initiatelor si dedicatiilor romane, arata ca majoritatea se refera la membrii elitelor romane care au vizitat insula pentru probleme oficiale sau de afaceri. In cele din urma, analiza arheologica se concentreaza asupra celor mai importante schimbari arhitecturale care au loc in cladiri precum Faux-Micenaea Nisa, Complexul de Teatru si salile de luat masa adiacente si trei cladiri elenistice tarzii pe dealul de vest. Capitolul reprezinta un avans cert in studiile integrarii dintre lumea greaca si cea romana in perioada republicana, o perioada prea neglijata. analiza arheologica se concentreaza asupra celor mai importante schimbari arhitecturale care au loc in cladiri precum Faux-Micenea Nisa, Complexul de Teatru si salile de luat masa alaturate si trei cladiri elenistice tarzii pe dealul de vest. Capitolul reprezinta un avans cert in studiile integrarii dintre lumea greaca si cea romana in perioada republicana, o perioada prea neglijata. analiza arheologica se concentreaza asupra celor mai importante schimbari arhitecturale care au loc in cladiri precum Faux-Micenea Nisa, Complexul de Teatru si salile de luat masa alaturate si trei cladiri elenistice tarzii pe dealul de vest. Capitolul reprezinta un avans cert in studiile integrarii dintre lumea greaca si cea romana in perioada republicana, o perioada prea neglijata.

Jochen Griesbach realizeaza un studiu diacronic al distributiei spatiale a dedicarilor statuare din sanctuarul lui Apollo din Delos, din secolul al III-lea al II-lea i.Hr. Autorul sustine ca a avut loc o modificare a amenajarii si dimensiunilor statuilor in perioada mentionata, si presupune ca a fost o schimbare a valorilor sociale care a stimulat elitele locale sa se prezinte ca garantii ale valorilor democratice traditionale. Aceasta schimbare poate fi observata atat in ​​noua amenajare sculpturala a zonelor din afara sanctuarului, cat si in omogenizarea si lipsa de individualizare a imaginilor, care in secolul al III-lea i.Hr.

a afisat o cantitate semnificativa de concurenta si ostentare intre membrii aceluiasi social. clasa.

Annalisa Lo Monaco analizeaza evolutia arhitecturala a sanctuarului panhellenic din Olympia de-a lungul perioadei elenistice, concentrandu-se pe cladirile secolului II si I i.Hr., in zona cuprinsa intre raul Kaldeos si dealul Kronos, cum ar fi Gimnaziul din Stoa de Sud, intrare monumentala si bai circulare. Autorul arata modul in care astfel de cladiri definesc zona ca loc de pregatire si odihna si considera ca lucrarile ar fi putut fi finantate de catre membrii elitelor eleaene care au fost responsabili de administrarea sanctuarului, desi acest din urma punct ar beneficia de unele dovezi si argumente suplimentare.

Milena Melfi intreprinde un studiu asupra a doua dintre marile centre religioase ale Greciei, contextualizate intr-un moment specific al istoriei lor: Asklepieion din Epidauros dupa distrugerea Corintului in 146 i.Hr., si Asklepieion din Atena dupa asediul Sulla in 86 i.Hr. Asklepieion din Epidauros, autorul analizeaza insusirea si reutilizarea romana a obiectelor votive, precum reutilizarea lui Mummius a doua baze statuare, una reprezentand initial zeul Asklepios si venind sa simbolizeze evlavia lui Mummius, iar cealalta din reprezentarea unei victorii navale din koinonul Ahaean, care vine sa celebreze faptele militare ale lui Mummius. Autorul dateaza si inscriptia IGII2 1035 de la Asklepieion de la Atena pana in anii care au urmat sacului lui Sulla Atenei, legandu-l de lucrarea euergetica realizata de Diokles si Sokrates Kephisiaeus in aceeasi perioada. Capitolul are meritul de a oferi o analiza aprofundata a procesului roman de insusire, reutilizare si resemantizare ca instrumente de integrare cu sanctuarele grecesti.

Urmand tema capitolului precedent, Giovanna Falezza analizeaza schimbarile din principalele lacuri ale Greciei de Nord pentru a „investiga daca siturile religioase din Grecia si-au mentinut functiile dupa cucerirea romana”. Autorul diferentiaza trei tipuri de procese: 1) acte constructive, caracterizate prin abandonarea centrelor de cult pre-romane inainte de ridicarea de noi sanctuare legate de Roma, cum ar fi erectia templului din secolul al II-lea i.Hr., lui Zeus Eleutherios, in Eleutherea lui Larissa agora, care a fost probabil legata de declaratia de libertate a grecilor promulgata de Flamininus in 196 i.Hr., 2) acte distructive, cum ar fi desfacerea si jefuirea sanctuarelor grecesti ca mijloc de slabire sau distrugere a identitatii populatiei locale, ca templul lui Zeus Olympios la Dion si 3) introducerea cultului imperial, asa cum a fost intreprins dupa batalia de la Actium, prin introducerea imparatului ca o noua divinitate. Capitolul analizeaza fundatia sanctuarului si a festivalului de la Actium, ridicarea Sebasteionului in Kalindoia si Templul Salonic, ca exemple ale difuziunii noului sistem cultic din Grecia.

Jessica Piccinini analizeaza sursele literare augustane de pe sanctuarul din Dodona pentru a sustine ca sanctuarul nu a fost abandonat dupa atacurile lui Aemilius Paulus din 168/7 i.Hr. si de catre traci in 88 i.Hr. Autorul realizeaza un studiu cuprinzator al literaturii referiri la sanctuarul lui Zeus Naios si mai ales la oracolul sau, cu o atentie deosebita la pasajul 1.19.3 al lui Dionisie al Halicarnasului. Autorul examineaza, de asemenea, evidenta arheologica a sanctuarului, realizata de SI Dakaris, oferind o noua datare a unui material si o analiza in profunzime a bazei de bronz a statuii dedicate Liviei si situata la vest de pridvorul lui Zeus, despre care se presupune ca apartine vremurilor augustane, aratand astfel ca sanctuarul nu a fost niciodata abandonat in acea perioada.

Andrea Baudini realizeaza o analiza aprofundata a evolutiei ritului flogging al Orthiei din Sparta, de la originile sale pana la epoca romana, concentrandu-se pe surse literare precum Xenophon – care il descrie ca un rit de pasaj minim violent -, Pausanias, Lucian si Sextus Empiricus – al caror relatare se concentreaza pe batausi si tinerii sangerosi – si Plutarh ( Arist . 17.8) – care considera ritualul o creatie de construire a identitatii de Sparta Romana, inspirata de o faza a bataliei de la Plataia. De asemenea, autorul analizeaza evidenta arheologica a sanctuarului si dateaza pe cavea in fata templului, noul trotuar si noul altar din a doua jumatate a secolului al III-lea d.Hr. si subliniaza schimbarile monumentale care au rezultat din interesul roman reinnoit pentru sanctuar in acea perioada.

Elisa Chiara Portale analizeaza receptia imaginilor imperiale in contexte locale grecesti printr-un studiu cuprinzator al introducerii statuilor feminine in centre precum Tenos grecesc, Olympia, Epidaurus, Efes, Afrodisia, Cirene, Eleusis si Aulis. O atentie deosebita este acordata teatrului din apropierea Asklepieion din Butrint, cu analiza grupului sau sculptural complet si a legaturii sale cu legenda troiana. Autorul sustine ca sculptura imperiala este reinterpretata intr-un context local grec prin fuziunea traditiei sculpturale elenistice si a modei romane romane si este asimilata divinitatilor locale cu ajutorul epigramelor sau a reprezentarii sale „theomorfe”.

Lucrarea oarecum derivata a lui Enzo Lippolis se concentreaza pe calea mult mai calcata a interventiei arhitectonice a imparatului Hadrian in sanctuarul din Eleusis. Autorul descrie lucrarea imparatului, care fusese initiat in mistere, ca euergetele centrului cultic, subliniind rolul pe care l-a jucat in reconstructia unui pod peste raul Cefis si in construirea unui apeduct si probabil a unui nimf. Opera europeana a imparatului a fost un exemplu pentru membrii adunarii Panhellenion, constituita de Hadrian in 131/13 d.Hr., in timpul monumentalizarii sanctuarului, iar autorul sustine ca, datorita interventiei imparatului, incinta sacra isi extinde functia de integrarea dintr-o perspectiva pan-elena intr-o perspectiva pan-mediteraneana.

Ultimul capitol, de Marco Galli, examineaza dinamica de comunicare stabilita intre imparat si lumea greaca, luandu-si semnalul de la intalnirea dintre Lucius Verus si reprezentantii provinciei Achaia in timpul calatoriei fostului in Asia Mica pentru a lupta cu partizanii. . Autorul analizeaza implicarea co-imparatului cu sanctuarul lui Eleusis si functia acestuia din urma ca intermediar intre puterea romana si elitele elene, definite ca „figuri de mediere” (cum ar fi Titus Flavius ​​Leosthenes) si „mediatori rituali” ( euergesiailui Flavius ​​Xenion si Herodes Atticus). In a doua parte a studiului sau, autorul analizeaza „[p] olicele memoriei” urmate de greci dupa victoria lui Lucius Verus asupra Partienilor ca un nou instrument pentru definirea identitatii grecesti. De asemenea, autorul explica „copiile” arhitecturale ale cladirilor ateniene din curtea eleusiniana, precum si renasterea cultului eroilor fondatori, cu ajutorul enagisteriilor care au fost restaurate dupa modelul sanctuarului lui Eleusis si al Palaimonionului din Isthmia. Capitolul ofera o completare cat mai buna studiilor asupra identitatii grecesti din epoca romana, cu accent pe perioada lui Lucius Verus care, dupa cum noteaza autorul, nu a facut obiectul unei analize critice.

Acest volum este bine structurat in organizarea sa diacronica si ofera un studiu coerent al sanctuarelor grecesti din epoca romana printr-o perspectiva preponderent arheologica si legata de peisaj. Capitolul introductiv joaca un rol important in usurarea cititorului in subiect, desi pare sa anticipeze un tratament mai profund al schimbarilor din ritualurile sanctuarului, in timp ce volumul in ansamblu se concentreaza efectiv pe modificarile arhitecturale si sculpturale. Principala realizare a acestei carti este reprezentata de utilizarea studiilor de religie ca un focus pentru analiza mecanismelor de interactiune dintre Roma si Grecia pe un interval de timp larg (de la secolul al III-lea i.Hr. pana la sfarsitul secolului al II-lea d.Hr.).

Cuprins

M. Galli, Prefata si Multumiri, 7-8.

M. Galli, dinamica rituala in sanctuarele grecesti sub dominatia romana, 9-44.