Claudio Rosenzweig Bovo d’Antona de Elye Bokher. O romana idisa: o editie critica cu comentariu | In geveb

Claudia Rosenzweig, Bovo d’Antona de Elye Bokher. O romana idis: o editie critica cu comentarii (Leiden si Boston: Brill, 2016), 581 de pagini, 193,00 € / 250,00 USD.

„Sholem Aleichem a fost citit mai mult in traducere rusa decat in ​​idis”, asa ca am auzit deseori. Indiferent daca aceasta este sau nu exacta din punct de vedere istoric, nu exista nicio indoiala ca cititorii de limba rusa au putut sa se bucure si sa aprecieze operele yidiene de clasiker cu mult mai putin decat cele citite in mame-loshn. Intr-adevar, traducerile si rescrierile pierd intotdeauna o parte din autenticitatea textului si sunt inevitabil predispuse la greselile autorilor lor. Acelasi lucru este valabil si pentru cititorii lui Eliyahu Baḥur (1469-1549), 1 1 Pronuntia moderna a idisului cu numele sau este Elye Bokher. Cu toate acestea, in aceasta recenzie, o transliterare a numelui sau in conformitate cu ebraica moderna standard mi se pare mai potrivita, deoarece tine cont de scrierea importanta a acestui scriitor in ebraica si pentru ca transliterarea ebraica este mai precisa morfologic decat cea moderna a idisului. poate cel mai mare scriitor al literaturii idis vechi. Capodopera sa Bovo d’Antona (בָּבָֿא דְאַנְטוֹנָא), compusa la Padova in 1507, a fost rescrisa in Idiha de secole, suferind in mod constant modificari lingvistice si stilistice. 2 2 Claudia Rosenzweig.Bovo d’Antona de Elye Bokher. A Yiddish Romance: A Critical Edition with Commentary (Brill: Leiden si Boston, 2016), 504–506, 529. Referintele ulterioare vor fi furnizate parentetic in corpul textului. In secolul al XX-lea a fost tradus si re-scris de unii dintre cei mai mari scriitori yidieni, precum Der Nister, Y. Opatoshu, YY Trunk si Avrom Sutskever (528-529). Mai recent, Bovo d’Antona a fost tradus si in engleza (50 fn.

214, 53, 530), precum si in ebraica. 3 3 אליהו בחור, בבא דאנטונא (בבא בוך): רומן בחרוזים; תרגום לעברית: דוד פור; תרגום מאלט-יידיש: משה קנאפהייס; עריכה וחריזה: בלהה לוז, [ישראל]: צאצאיו של דוד פור ז”ל, 2015. Cu toate acestea, o editie critica concisa si completa a idisului Bovo d’Antona este de mult timpdeziderat in domeniu. Cartea recenta a Dr. Claudia Rosenzweig umple acest gol si prezinta cititorilor o editie critica a textului vechi idis al lui Eliyahu Baḥur, permitandu-le accesul direct la forma originala a poemului.

Pagina de titlu a primei tipariri a lui Bovo d’Antona  (1541).

Pentru cei care nu cunosc textul, Bovo d’Antonaprezinta o rescriere a poemului cavaleric italian bazat pe incercarile si triumfurile eroului legendar Bovo d’Antona, cunoscut in literatura engleza sub numele de Bevis din Hampton (30 fn. 34). Inca era un copil, Bovo este fortat sa fuga de mama sa rau Brandonia care a aranjat uciderea tatalui sau Guidon si care doreste sa-l ucida si pe Bovo. El devine apoi slujitorul regelui Arminio intr-o tara indepartata (Armonia). In timp ce acolo, fiica regelui Drusiana si Bovo se indragostesc unul de celalalt. Mai tarziu, Bovo salveaza regatul de la atacul Sultanului (fara nume), dar este ulterior tradat de ducele Oglin, un alt pretendent al Drusianei si trebuie din nou sa fuga. Aceasta si multe alte calamitati lovesc Bovo, pana cand, in cele din urma, dupa multe batalii si aventuri, este reunit cu iubita sa Drusiana si totul se termina bine. Sau, aproape totul. In timpul procesului,

Dupa cum explica Rosenzweig, aceasta editie este destinata „in principal studentilor literaturii yidiene si studiilor evreiesti” (xi).

In acelasi timp, comentariul ei vizeaza „cititorul general” (xii) si este scris in engleza, cu citate din idis si ebraica aduse in transliterare cu litere latine si in traducere in engleza. Avand in vedere diferitele limbi in care s-au efectuat anterior cercetari ale literaturii idisilor vechi (in principal engleza, franceza, germana, ebraica si idis moderna) si avand in vedere proeminenta actuala a limbii engleze in lumea academica, Rosenzweig a facut o alegere buna.

Pentru a pune in scena editia critica, introducerea lui Rosenzweig (1–192) acopera o gama larga de aspecte sociale si istorice ale textului si ale lui Eliyahu Baḥur. Incepand cu un raport al biografiei lui Eliyahu Baḥur, acesta continua sa treaca in revista impresionantele sale realizari literare si erudite in ebraica si idis. Prezinta apoi versiunea italiana a lui Buovo d’Antona si indica provenienta poemului din literatura franceza medievala, in special din The Matter of France (un corp de literatura si material legendar asociat cu istoria Frantei). Datorita expertizei lui Rosenzweig in literatura italiana si idisa, reuseste sa identifice editia italiana Bologna 1497 a lui Buovo d’Antona drept Vorlage a lui Eliyahu Baḥur(29, 425 fn. 823). Aceasta ii permite sa faca o comparatie detaliata si precisa intre poezia idisa si versiunea sa originala italiana, ceea ce reprezinta o contributie interesanta la cercetarea literaturii idis vechi.

In urma comparatiei versiunilor idis si italian, Rosenzweig analizeaza diferentele dintre versiunile tiparite si manuscrise ale poemului idis. Rosenzweig este primul care a analizat aceste variante in extenso , datorita redescoperirii ei a unui manuscris pierdut al lui Bovo d’Antona (cunoscut sub numele de The Schocken manuscript, p. 51). Aceasta i-a permis sa completeze activitatea cercetatorilor Meier Schuler si Erika Timm (80–103). Rosenzweig arata, de exemplu, cum editia tiparita reduce utilizarea imprumuturilor italiene, vizand un cititor mai larg decat manuscrisele.

Rosenzweig examineaza, de asemenea, forma poetica a poeziei cunoscuta sub numele de ottava rima , o strofa tonico-silabica formata din opt randuri cu 11 silabe in fiecare, de obicei cu schema de rima abababcc. Poezia italiana originala a fost scrisa sub aceasta forma, iar adaptarea lui Eliyahu Baḥur a ottava rima la idis este de fapt prima incercare de a utiliza aceasta forma in orice limba germanica (78). Rosenzweig extinde discutia cu exemple din secolul al XVI-lea de poezie ebraica si iudeo-italiana, asezate si la ottava rima , marturisind puternica influenta pe care literatura italiana contemporana a avut-o asupra culturii evreilor italieni in epoca moderna timpurie.

In cele din urma, introducerea abordeaza aspectele literare si culturale ale poemului idis. Mai exact, Rosenzweig evidentiaza indicatiile pentru o lectura feminina destinata si abordeaza sensul elementelor evreiesti din naratiune. De asemenea, abordeaza subiectul contestat al identitatii religioase a lui Bovo. Potrivit lui Rosenzweig, Bovo era evreu (vii). Cu toate acestea, putine dintre elementele evreiesti pe care le identifica in poem (161–176) se refera la el insusi Bovo. De fapt, nicaieri textul nu spune explicit ca este fie evreu, fie crestin. Avand in vedere acest lucru, tind sa fiu de acord cu criticul literar idis Max Erik, care a observat ca Eliyahu Baḥur a estompat in mod constient apartenenta religioasa a lui Bovo in loc sa fac o alegere binara evreiasca / crestina (166). De asemenea, nu sunt de acord cu Rosenzweig in ceea ce priveste modul de transmitere al poemului.niggun , care apare in introducerea poemului, se refera la prozodie si nu la melodie (73). In consecinta, considera ca textul era destinat lecturii private si nu considerentului (75). Sustin ca acest termen poarta un aspect melodic, care comunica intentia ca poezia sa fie recitata in cantec. Cantarea publica a textelor a fost o practica obisnuita in perioada moderna timpurie, in special in ceea ce priveste operele literare vechi idis. 4 4 A se vedea: Diana Matut, Dichtung und Musik im fruhneuzeitlichen Aschkenas (Leiden: Brill, 2011) [germana]; Oren Roman, „ Be-nign Shmuel-bukh : despre melodie sau melodii mentionate in epopeile vechi-yidie ”, Aschkenas – Zeitschrift fur Geschichte und Kultur der Juden25,1 (2015), 5-6, 12-13. Cu toate acestea, in ambele cazuri, Rosenzweig isi argumenteaza bine cazul.

De-a lungul introducerii sale, Rosenzweig se bazeaza impresionant pe o gama larga de literaturi secundare in engleza, franceza, germana, ebraica, italiana si idis modern. Ea tese toate informatiile la o sinteza coerenta, aduce materialul la zi acolo unde este nevoie si adauga propriile sale perspective. Toate acestea sunt prezentate in engleza cu traduceri de citate din idisul Bovo d’Antona si din Buovo d’Antona italiana – o adevarata incantare pentru orice cititor englez interesat de idisul vechi.

In urma introducerii, este nucleul cartii, bijuteria in coroana – o editie critica a lui Bovo d’Antona . Se bazeaza pe editio princeps al poemului(Isny, 1541), care a fost supravegheat chiar de Eliyahu Baḥur (80 de ani). Aparatul critic include variante din cele doua exemplare de manuscrise existente, ambele dateaza din secolul al XVI-lea (82-84). Poezia idisa este prezentata in ortografia sa originala (cu corectii minore, adnotate ale greselilor de tiparire, p. 195), si cu litere patrate, in locul fontului cvasi-cursiv al imprimeurilor vechi idis. Spre deosebire de tiparirea frugala a versetelor octavelor continuu in editia 1541, editia lui Rosenzweig permite fiecarui vers sa inceapa pe o noua linie. Aceasta dispunere faciliteaza citirea si dezvaluie elemente formaliste ale poemului, cum ar fi intamplarile (rare) in care cuvintele componentei germane ale rimei cu idis cu cuvinte yidiene ale componentei semitice sau cu italianisme (de exemplu, strofe 86, 92 si 163 ).ottava rima . Prezentarea arata, de asemenea, lungimea neregulata a versurilor, precum si neconformitatea lor cu norma cantitativa hendecasilabica a ottavei rima . Aceasta serveste ca o ilustrare clara a opiniei critic literar Benjamin Hrushovsky ca in timp ce Eliyahu Bahur a executa magistral ottava Rima schema lui de rime triple, el nu, de fapt, cu adevarat scrie in ottava Rima (78).

Editia Rosenzweig este insotita de aproape o mie de note informative. Unii dintre ei compara argumentele versiunii idisului si a limbii italiene a poemului in punctele cheie din text, in timp ce altele comenteaza filologia. Intrucat idisul vechi nu a fost standardizat, textul prezinta adesea gramatica, ortografie si morfologie neregulate, iar in acest caz specific sunt incluse si multe imprumuturi italiene. Este aici ca notele de subsol sunt deosebit de utile, explicand cuvinte sau idiome care pot parea obscure atat pentru incepator, cat si pentru cititorul experimentat al idisului vechi. O practica excelenta in aceste note de subsol este includerea unei scurte traduceri in engleza a cuvintelor evidentiate, pe langa referinte la dictionare germana, ebraica si italiana. Acestea fiind spuse, in aceasta carte ar fi fost de dorit un sistem de transliterare sau transcriere unificat, care altfel se distinge prin precizie si rafinament lingvistic. De asemenea, efortul de a traduce toate textele non-englezesti a fost neglijat in cateva cazuri – in special cele din italianaBuovo d’Antona in notele de subsol.

Unele note de subsol depasesc insa lingvistica pura si ofera informatii culturale sau istorice instructive necesare pentru a intelege mai bine poezia. Acestea abordeaza multe aspecte interesante, cum ar fi mancarurile din faimoasa masa pe care Bovo le pregateste pentru Drusiana (399–400 fn. . Ele descriu, de asemenea, practicile medicale, cum ar fi טריזיאה דפערלן (pulbere de perle), care a fost folosita aparent pentru a trata dificultati de respiratie, atacuri de cord, lesinuri potrivite etc. (245 fn. 188); sau fraze de mult timp uitate de amabilitate precum ברוכֿיכֿ היושבשים (binecuvantati cei care stau jos) care deduc o invitatie politicoasa la mancare (334 fn. 507). Aceste referinte sunt foarte valoroase.

Dupa prezentarea editiei critice, Rosenzweig isi lasa cititorul cu liste informative si discutii. Aici, gasim un studiu lingvistic al limbii utilizate in poem (477-497), indici de nume si locuri si nu in ultimul rand: o sondare a transformarilor prin care Bovo d’Antona a suferit in literatura idisa pana la secolul douazeci. Acest sondaj nu este deloc fascinant, care se refera la probleme precum continuum care se intinde de la literatura idisa veche la cea moderna, schimbarile obiceiurilor de lectura dupa aparitia tiparului si maniera in care literatura de origine veche i-a inspirat pe scriitorii yidieni din secolul XX. Urmeaza, de asemenea, modificarile din titlul poemului, mai intai la „ Bovo-bukh” (Cartea lui Bovo) si mai tarziu la „ Bobe-mayse”(Povestea lui Bobe / Povestea bunicii), care la randul sau a format idiota idisului modern care inseamna „o poveste inalta” (503–531). Acest sondaj este intr-adevar un final impresionant pentru o carte impresionanta.

In aceasta publicatie, Rosenzweig isi atinge cu succes obiectivul „de a oferi un instrument valid pentru interpretari suplimentare si de a ridica intrebari esentiale pentru intelegerea textului” (xi). Mai mult, munca sa de ansamblu despre Bovo d’Antona pastreaza vie emotia asociata cu cercetarea literaturii idis vechi, amintindu-ne de marile descoperiri din textele literare pierdute sau necunoscute din anii trecuti (viii, 53-54), precum si afirmand operele pierdute pe care inca speram sa le redescoperim. Printre aceste deziderate se afla editio princeps al poemului Paris un ‘Viena. Daca ar fi gasit vreodata, poate rezolva dezbaterea daca Eliyahu Baḥur a fost intr-adevar autorul sau (24–26). Mai mult, daca gasim opera pierduta a lui Eliyahu BaḥurBukh der shonen Glukn (cartea frumoasei femei numita Gluk), despre care nu stim altceva decat titlul ei, am fi in stare sa stim… bine, atat de mult (21).

Cartea excelenta a lui Rosenzweig merita un loc de onoare pe orice raft al bibliotecii dedicate literaturii idis, literaturii italiene sau istoriei culturale a evreilor italieni. Nu doresc decat sa fie pregatite editii suplimentare de acest gen pentru alte lucrari din literatura vechi idisa, unele dintre ele fiind inca pastrate intr-o copie unicum din sectiunea rara a bibliotecilor de pe glob.