Vassos Karageorghis, Athanasia Kanta, Pyla-Kokkinokremos: O Asezare Fortificata din secolul al XIII-lea i.Hr. in Cipru: Sapaturi 2010-2011. Studii in arheologia mediteraneana Vol. 141. Uppsala: Astroms Forlag, 2014. Pp. xxv, 260, 5 planuri. ISBN 9789198153507. 80,00 €.

Revizuit de Krzysztof Nowicki, Institutul de Arheologie si Etnologie, Academia Poloneza de Stiinte ([email protected])

Versiune pe site-ul de acasa BMCR

[Cuprinsul apare la sfarsitul revizuirii.]

Pyla Kokkinokremos pe Cipru, examinata pentru prima data de arheologi la inceputul anilor ’50, 1 apoi sapata pe scurt la inceputul anilor ’80, 2 este un sit care merita mult mai multa atentie si lucrari de teren decat a primit pana acum. Merita cu siguranta un proiect de sapatura de durata si sistematic, care ar putea clarifica mai multe probleme cheie referitoare la caracterul dramatic al sfarsitului epocii bronzului din Cipru si arunca lumina asupra asa-numitei „Popoarele Marii”, o problema inca foarte controversata in arheologia Mediteranei de Est. Prin urmare, este necesar un nou proiect de cercetare, in special unul care sa acopere o suprafata mult mai mare prin sondaj sau sapaturi si sa permita reconstructia intregii zone a asezarii si a organizarii acesteia. Noile sapaturi, raportate in aceasta carte, sunt binevenite in acest context, desi domeniul de aplicare si viitorul nu sunt destul de clare.

Proiectul a fost condus de doi savanti care au contribuit cu un numar mare de publicatii referitoare la problema prabusirii din 1200 i.Hr. in doua regiuni: Cipru si Marea Egee. Este deosebit de apreciata implicarea unui expert din Marea Egee in aceasta perioada (Athanasia Kanta), avand in vedere rezervele despre implicarea Miceniana in evenimentele din jurul anului 1200 i.Hr., din partea multor cercetatori care se ocupa de problema Ciprului.

Cartea aflata in revista raporteaza in mod cuprinzator rezultatele a doua sezoane de excavatie, 2010 si 2011, regizate de ambii autori si ofera un raport scurt si preliminar asupra lucrarilor regizate de Kanta in 2012. Scopul principal al acestui nou proiect este de a completa unele dintre lipsurile mentionate mai sus in cunoasterea site-ului si pentru a imbogati volumul de dovezi pentru analize ulterioare. Nu putem decat sa speram ca lucrarile vor fi continuate si ca intr-un timp scurt vom primi urmatoarea publicatie, care va ajuta la clarificarea intrebarilor esentiale referitoare la site-ul insusi, precum si la fondul istoric al fundatiei sale. Printre cele mai interesante probleme, care inca asteapta sa fie rezolvate, se numara caracterul social si etnic al comunitatii Kokkinokremos, dimensiunea asezarii si planul topografic al acesteia,

Capitolul 1 prezinta rezultatele anotimpurilor de excavare din 2010 si 2011 in care patru complexe arhitecturale au fost dezgropate imediat la sud-est de zona excavata de Demas si Karageorghis in 1981–82. Dintre aceste patru unitati, doar Complexul G pare sa fie descoperit complet, Complexul F lipseste probabil partea sa din fata, Complexul H se poate extinde mai mult spre sud-estul zonei excavate, iar Complexul I poate consta din doua sau trei unitati de casa, care sunt, cu toate acestea, foarte erodat. Aceste patru complexe excavate sunt descrise camera cu incapere, cu date cuprinzatoare pentru stratigrafie, arhitectura si descoperiri selectate, in mare parte ceramica. Aceasta parte este foarte generos ilustrata cu fotografii si planuri. Fotografiile indica proceduri de sapat atent si arata problema conservarii sitului, depozitele depasind de obicei 0,5 m grosime.

Capitolul 2, care prezinta rezultatele sezonului 2012, da impresia ca este scris in graba.

Nu exista, de exemplu, planurile cladirilor sapate. Avand in vedere, insa, ca primele rezultate ale lucrarilor in partea de vest a platoului au fost eliberate la numai doi ani de la sapatura, ar trebui sa fim recunoscatori pentru excavatoare pentru includerea acestui raport in volumul actual.

Decizia de extindere a lucrarilor intr-o alta parte a platoului vine din cautarea excavatorilor pentru intinderea intregii asezari. Scopul acestei strategii, explicat in zece puncte (p. 103), sugereaza un proiect de lunga durata. Sezonul scurt 2012 a scos la lumina doar cateva dintre intrebarile vizate. Cu toate acestea, identificarea unei porti, prima dezvaluita pana in prezent la Kokkinokremos si descoperirea tabletelor de argila cu scriptul Cypro-Minoan ar trebui mentionate ca rezultate importante ale noii faze a acestui proiect. Nu putem decat sa speram ca sapatoria va fi continuata si mai multe date din aceasta parte a platoului vor fi publicate in curand. Mai ales frustrant este absenta structurilor din 2012 pe planul general al site-ului (Fig.2.1). In plus, planul, bazat pe superba harta publicata de Kargeorghis si Demas in 1984, este de calitate slaba, cu contururi dezordonate si rupte si fara nicio scara. Se spera ca viitoarele publicatii ale Pyla Kokkinokremos vor folosi harta originala din 1984 (si nu versiunea sa din 2014!) Cu locatia fiecarei zone excavate.

Titlul capitolului 3, „Situl si arhitectura Pyla in setarile lor istorice”, de Kanta, sugereaza ca capitolul se concentreaza pe 1) locatia neobisnuita a asezarii in contextul istoric contemporan si 2) similaritati ale unor arhitecturale prezinta alte exemple din siturile est-mediteraneene contemporane sau imediat anterioare fondarii lui Kokkinokremos. Din nefericire, autorul a mers intr-o directie diferita, cautand comparana aproape exclusiv in Marea Egee (mai ales Creta), comparand Pyla Kokkinokremos (c.

1200 i. Hr.) Cu Kefali (Af.19000 / 2900BC), Afroditi si Chamaizi (c. 1800 BC), ambele pe Creta (p. 119). Comparatiile acestor diferite site-uri, reprezentand diferite concepte, functii, scale si diferite istorii diferite, nu prea are sens. Cautarea altor parale pentru intrari, vatra, ferestre, coridoare si podele, din nou in site-uri cronologic indepartate ale Myrtos, Kato Zakros, Malia, Mochlos si Monastiraki, toate pe Creta, este la fel de gresit. Acest capitol este dezamagitor si poate ca unele idei ar putea fi dezvoltate si explicate in mod corespunzator intr-o alta carte referitoare la arhitectura Egee si cipriota prin a treia si a doua milenie i.Hr.

Urmatoarele doua capitole (4 si 5), scrise de Karageorghis, includ cataloage de descoperiri si un comentariu cuprinzator despre cele mai importante grupuri de ceramica si alte obiecte. Autorul urmareste aici modelul de prezentare si analiza din publicatia sa din Kokkinokremos din 1984. Multe descoperiri sunt ilustrate in desene de inalta calitate si fotografii in 22 de placi (unele la culoare).

Capitolul 6 („Rezumate si concluzii istorice”), scris de Karageorghis, este o contributie deosebit de importanta la continuarea dezbaterii cu privire la cauzele si caracterul schimbarilor asupra Ciprului la sfarsitul secolului al XIII-lea i.Hr. Aici, autorul ofera o scurta trecere in revista a ideilor altor cercetatori despre aceasta problema, apoi actualizeaza si revizuieste interpretarea sa anterioara a site-ului, confruntandu-si adversarii cu fapte si argumente bine argumentate, care sunt adesea ignorate de cei care resping orice rol al imigratiei. si / sau invazie in schimbarile din jurul anului 1200 i.Hr. Cele mai importante revizuiri ale ipotezei anterioare a lui Karageorghis se refera la doua puncte: 1) durata de utilizare si de datare a asezamantului, care se prelungeste de la 25-30 de ani, c. 1230–1200 i.Hr., asa cum a fost propus in 1984, la „aproximativ 50 de ani sau mai putin”,

Karageorghi ofera, de asemenea, o revizuire interesanta a siturilor arheologice datate din perioada imediat inainte de infiintarea lui Kokkinokremos. Se pare ca zona din jurul sitului a fost bine populata si este plauzibil ca o parte din locuitorii Kokkinokremosului sa provina din zona de coasta vecina. Fundatia unei noi asezari mari de aparare ar reprezenta, in acest scenariu, o concentrare a populatiei locale cipriota, alaturi de imigranti dincolo de Cipru, in mare parte, dar nu exclusiv din Marea Egee. Karageorghis reconstruieste Kokkinokremos ca o asezare extinsa care acopera intregul platou si locuita de cca. 200 de familii (p. 158). In timp ce estimarea populatiei sale pare rezonabila, exista anumite probleme cu dimensiunea decontarii. Potrivit lui Karageorghis, Kokkinokremos a acoperit intregul platou, in estimarea sa de aproximativ 24 ha. Cu toate acestea, masurarea mea, folosind planul din 1984, da dimensiunea intre 5 si 7 ha, care este in concordanta cu dimensiunea propusa de Kanta in Capitolul 2 (p. 104).

Pyla Kokkinokremos nu a fost o asezare obisnuita, cu un istoric si de mediu legat de model inainte si dupa. Fundatia sa brusca si viata scurta, in perioada reconstruita din surse scrise si arheologice ca ani de „colaps” sau „criza”, indica faptul ca comunitatea din spatele fundatiei era bine organizata, poate multi-etnica, si probabil controlata de un puternic autoritate. Aceasta comunitate s-a preocupat in primul rand de securitate si controlul terenurilor, la pretul confortului cotidian. Locatia lui Kokkinokremos, ne aminteste de topografia mai multor situri cretane fondate cam in aceeasi perioada, de exemplu Kastrokefala Almyrou si Zakros Kato Kastellas. In alta parte, Karageorghis a oferit o interpretare foarte interesanta a originii acestor site-uri ca fiind fondata de noii veniti. 3 Desi realitatea ar fi fost mai complicata, asa cum este clar recunoscut de Karageorghis in Capitolul 6 (p. 159), iar implicarea populatiei locale cu elemente externe puternice pare in momentul de fata cea mai plauzibila ipoteza pentru construirea brusca a unei constructii atat de mari solutionarea in acest loc, critici puternice recente asupra ipotezei lui Karageorghis, de exemplu de Steel 4 si Knapp 5, nu sunt justificate. Argumentele lui Steel si Knapp sustin ca locatia Kokkinokremos a fost determinata prin controlul comertului dintre interior si coasta, dar asta nu explica de ce situl a fost fondat chiar in acel moment (si nu inainte sau dupa). De asemenea, nu iau in considerare modificari similare in locatia de asezare in regiunile invecinate precum Creta, ceea ce ofera o paralela excelenta contemporana pentru Pyla Kokkinokremos (dar si pentru un alt sit defensiv cipriot, cel al Maa Palaeokastro). Statutul Kokkinokremos printre celelalte asezari invecinate, cu radacinile lor mult mai profunde din istoria localitatilor regionale, poate a fost extraordinar si este un fenomen istoric interesant faptul ca statutul terenului in care se afla situl ramane, dupa mai mult de trei mii ani, inca extraordinari (in cadrul unei baze militare straine), total sau cel putin partial datorita aceleiasi valori strategice ale locatiei.

Cateva observatii trebuie abordate cu privire la planurile de la sfarsitul volumului. Este evident ca versiunile originale ale acestora erau de o calitate superioara, care se potriveau cu standardul planului de stat al caselor sapate publicate de Karageorghis si Demas in 1984. Cu toate acestea, reproducerea lor intr-o dimensiune mai mica a facut cea mai mare parte a numarului si etichete de scrisori care nu pot fi citite (planurile 1 si 2) sau pot fi citite doar cu lupa (planurile 3 si 4). Complexele nu sunt numerotate pe niciunul dintre cele patru planuri si cititorul trebuie sa le analizeze impreuna cu planurile incluse in text (capitolul 1) pentru a avea vreun sens. Incoerenta este o problema. Un plan complet pentru Complexul G nu este furnizat. De asemenea, este dificil sa intelegem de ce multe detalii privind descoperirile, elevarea si structura suprafetei au fost eliminate din unele planuri din capitolul I, dar lasat in planurile de la sfarsitul volumului (care sunt reproduse la dimensiuni mult mai mici). Utilizarea planului din 1984 ca model ar fi fost mult mai util cititorilor.

In ciuda catorva puncte slabe discutate mai sus, aceasta carte este o publicatie foarte valoroasa a unuia dintre cele mai importante situri arheologice din regiune. Trebuie sa fie citit cu atentie si referit de toata lumea care studiaza „anii de criza” in jurul anului 1200 i.Hr., dar ar trebui sa fie gata si de catre alti cercetatori interesati de aspecte mai generale ale istoriei asezarilor din estul Mediteranei. Sa speram ca proiectul va fi continuat si mai mult din site va fi dezvaluit inainte de a fi complet distrus de natura si de activitatea umana.

Cuprins

1. Pyla-Kokkinoremos 2010, 2011. Sapaturile si arhitectura, de Athanasia Kanta

1.1 Sapaturile din 2010 si 2011

1.2 Complexele descoperite in 2010 si 2011

1.3 Stratigrafia si arhitectura

1.4 Complexele excavate si camerele individuale

2. Pyla-Kokkinokremos 2012, de Athanasia Kanta

2.1 Probleme care necesita clarificari

2.2 Sapaturile anului 2012

3. Situl si arhitectura Pyla in cadrul lor istoric, de Athanasia Kanta

4. Inventarul obiectelor, serii de diagnosticare si tavile sherd, de Vassos Karageorghis si Artemis Georgiou

5. Comentariu la obiectele, de Vassos Karageorghis si Artemis Georgiou

6. Rezumate si concluzii istorice, de Vassos Karageorghi

Apendicele I. Kraterele amforoide tarzii Helladic IIIB si tarziu Minoan IIIB din Pyla-Kokkinokremos, de Vassos Karageorghis

Apendicele II. Ceramica marcata la Pyla-Kokkinokremos, 2010-2011, de Nicolle Hirschfeld

Anexa III. „Borcanele canaanite”, de Artemis Georgiou

Apendicele IV. Analiza petrografica a vaselor de gatit tarzie cipriota si a ceramicii tarzii minoice din Pyla-Kokkinokremos, de Maria Dikomitou-Eliadou, Evangelia Kiriatzi si Athanasios K. Vionis

Apendice V. Analize chimice ale artefactelor din aliaj de cupru din Pyla-Kokkinokremos folosind fluorescenta portabila cu raze X, de Andreas Charalambous si Vasiliki Kassianidou

Apendicele VI. O placa de bronz din Pyla-Kokkinokremos decorata cu o figurina feminina nude de tip Qadesh, de Jacqueline Karageorghis

Apendicele VII. Unelte din piatra macinata din Pyla-Kokkinokremos, de Alison McCaig

Anexa VIII. Mediul cuaternar din zona Pyla-Kokkinokremos, de Zomenia Zomeni

Anexa IX. Analiza de activare a neutronilor nr. 60, de Hans Mommsen Note:

1. Dikaios, P. Enkomi: Sapaturi 1948–1958 , voi. II, Mainz, 895–907.

2. Karageorghis, V. si Demas, M. 1984, Pyla Kokkinokremos: O Asezare Fortificata din secolul al XIII-lea i.Hr. in Cipru , Nicosia.

3. Karageorghis, V. 2001, Modele de asezari fortificate in Marea Egee si Cipru c. 1200 i.Hr., in Karageorghis, V. si Morris, CE (eds.), Asezarile defensive ale Egeului si Mediteranei de Est dupa c. 1200 i.e.n. , Nicosia, 1-10.

4. Steel, L. 2004, Cipru Inainte de istorie: De la primii colonisti pana la sfarsitul epocii bronzului , Londra, 188.

5. Knapp, AB 2008, Cipru preistoric si protohistoric: identitate, insularitate si conectivitate, Oxford, 238.