CARTI CUMPARAT UNUI

de Ernest Cline

345 pagini, Sageata

(Aceasta recenzie este a versiunii audio, citita de Wil Wheaton. Da, aceea)

Recenzie de Pat Black

Telefonul merge: este Spielberg. Presupune ca este o gluma, o faima jucata de prietenii tai. Insa, dupa unele neintelegeri pre-waterhed-sitcom, in care el rade la consternarea ta in crestere, afli ca nu, este de fapt Spielberg.

Vrea sa va adapteze cartea intr-un film. Trebuie sa intocmim niste documente? Inscrieti-va aici pentru a deveni un castigator total. Titlul dvs. oficial este acum Sir Victor de Jacquepotte. Nu, nu va deranjati sa reveniti la serviciu luni. Vom trimite o runda limuzina pentru a va colecta P45.

Acest lucru s-a intamplat de fapt cu Ernest Cline cu Ready Player One . Va fi un film in curand, regizat de cel mai cunoscut producator de film care a trait vreodata.

Ooh, blestematule. Vorbeste despre gasirea Graalului.

Set in 2044, romanul spune povestea unui adolescent inchis, numit Wade Watts, care isi petrece timpul liber intr-o lume de realitate virtuala cu totul imersiva numita Oasis. Cu conditia sa ai echipament, Oasis este accesibil. Puteti merge la scoala in ea, juca jocuri in ea, „interactiona” cu ceilalti din ea si puteti face aproape orice doriti in ea, prin nenumarate galaxii virtuale, in orice cadru realist sau fantezist pe care l-ati dori. Puteti crea lumi; poti lupta cu oamenii; poti face dragoste. Puteti vana dragoni, cautari complete, lupte spatiale directe, puteti deveni un maestru al kung fu sau un erou al sportului – orice va place, oricum va place. Are chiar o pseudo economie, un sistem de moneda virtuala care foloseste puncte de experienta – practic un tablou de bord personal dupa ce finalizati jocuri, alegeti artefacte, trece examene sau orice altceva.

Iti controlezi avatarul 3D cu manusi haptice si viziere. Unele informatii senzoriale sunt adaugate la orice puteti vedea, in functie de cat de actualizata este configurarea dvs.

Toate acestea se intampla in timp ce sunteti asezat in casa dvs., ignorata de lumea reala.

Inventatorul Oasis este un baron tech geek / punk numit James Halliday, un compus format din Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg si acel tip care a scris Chuckie Egg . Cand Halliday moare, incepe un joc minunat – cautarea oului de Paste final, ascuns undeva in Oaza, care va acorda gasitorului intreaga avere Halliday – sute de miliarde de dolari.

Oamenii care cauta oul sunt numiti Gunters. Acestea sunt amatorii si sunt milioane de oameni. Insa, cu toata oferta ofertanta, puteti paria ca interesele corporative incep sa se implice. Acestea sunt reprezentate de badd-urile boo-hiss ale industriilor IOI, o firma tehnologica cu proiecte pentru controlul Oaziei, care o monetizeaza si face toate aceste lucruri vechi capitaliste.

Oamenii se aglomereaza in Oaza, deoarece lumea reala este rahat. Cline prezinta un viitor in care Marea Recesiune nu s-a incheiat niciodata. Pe masura ce timpul incepe, acest lucru trece de la o perspectiva scarbitoare la prescienta. Aceasta este o viziune a lumii occidentale in declin irevocabil. Mediul este un cosmar, mancarea de gunoi este o dieta normala, serviciile publice sunt aproape inexistente, criminalitatea este endemica si ..

. hai sa lipim doar o eticheta mare de „distopie”.

Wade – care se numeste Parzival in Oaza, un nod din cautarea lui Arthuriana pentru oul lui Halliday – are un prieten in lumea virtuala, un tocilar din anii ’80, geek si joc video, numit Aech (pronuntat ca litera H), cine poti fi sigur nu este ceea ce par.

Parzival este obsedat de cultura pop din deceniul in care Halliday a devenit adolescent si s-a interesat de calcul. In urma unei cercetari dureroase, Wade / Parzival reuseste acolo unde milioane de altii au esuat de-a lungul anilor si descopera un indiciu care il va ajuta sa gaseasca una dintre cele trei chei pe care trebuie sa le revendice.

Alaturi de Aech, Parzival face echipa cu alti parteneri virtuali, inclusiv trope-ul Geek Dream Girl, Art3mis, precum si doi frati japonezi, Daito si Shoto. Cu agentii IOI raufacatori care au un interes ucigator pentru activitatile sale, o vanatoare clasica de comori este in continuare.

Aceasta presupune rezolvarea ghicitori si jocul jocurilor video clasice precum Joust si Pac-Man , dar include si module Dungeons and Dragons, catalogul din spate al Rush, filmul War Games , jocuri de aventura bazate pe text pe opt biti si multe alte pre -internet pietre tactile geeky.

Am avut o problema slaba cu asta.

Un lucru care trebuie sa fie autori exasperati este atunci cand cititorii i-au lovit cu critici care se ridica la: Nu ai scris romanul pe care il asteptam. De ce nu ati scris cartea dvs. asa (introduce propria idee) ?

Nu pot evita acest lucru cu Ready Player One .

Cand eram copil, una dintre benzile mele de benzi desenate preferate era The Computer Warrior. A aparut in „ The Eagle” si a aparut in perioada Triassic a calculelor casnice britanice in 1985. Are mai mult decat un indiciu de Tron despre asta, dar daca Edgar Wright a dorit vreodata sa adapteze o proprietate britanica de benzi desenate, Computer Warrior este un potrivire perfecta.

In ea, un copil este aspirat intr-un taram virtual prin masina sa de tip Commodore 64. Aici, jocurile pe calculator devin realitate – lupti pentru real. Daca pierzi, esti trimis in Zona de cosmar.

Aici s-a sfarsit cel mai bun partener; deci copilul trebuie sa completeze mai multe jocuri pe calculator pentru a castiga libertatea prietenului sau. Pentru inceput, jocurile au fost batalii fictive, generice, de tip Space Invader. Apoi, cineva s-a lovit de ideea de a folosi jocuri de calculator din lumea reala ca legatura promotionala. Asa ca Computer Warrior a jucat Wizard of Wor, Gauntlet, Pastfinder, Desert Fox, Side Arms si multe alte jocuri acum clasice, uneori uitate, inainte de a-si finaliza misiunea. Fasia a avut un mare succes si s-a desfasurat timp de noua ani, chiar pana cand Eagle s-a inchis.

Ma asteptam ca Ready Player One sa fie ceva de genul The Computer Warrior. Nu este.

In momentele cheie, cand Parzival trebuie sa joace jocuri clasice pentru a gasi una dintre chei sau pentru a sterge portile pentru urmatoarea etapa, m-am gandit ca vom avea o descriere a cuiva care joaca o versiune reala a acestor moaste digitale. Gandurile si sentimentele lui Pac-Man, in timp ce isi croieste drum in jurul labirintului, evitand fantomele; acum este ceva ce as vrea sa citesc.

Dar nu primesti nimic de genul asta – ai citit despre un copil care statea in fata unui dulap de jocuri, facand nasturi si cautand sferturi in buzunare. Nu este deloc la fel si nici nu este in alta parte la fel de interesant.

De ce nu ai scris romanul tau in felul acesta ?

Stiu, stiu.

Piesele de vanatoare de comori au fost amuzante, desi referintele din ce in ce mai ridicate, in varsta de cincizeci si optzeci de ani, au ajuns pe fitilul meu. Nu spun ca sunt copilul dragut la scoala sau altceva, dar exista ceva ingrozitor de schiop in privinta acestui tip de comportament.

Asadar, obtinem o multime de referinte la jocuri video, filme, emisiuni TV si jocuri de masa – majoritatea veti obtine, unele nu le veti face. (Un lucru mare care lipsea, pentru mine, au fost cartile de jocuri de aventuri – jocul Fighting Fantasy / roll a dice games sau good old Choose Your Own Adventure .) Aceste lucruri au o moneda la propriu, deoarece geekii concureaza fie constient fie inconstient, testandu-se pentru a vedea cine are cele mai multe cunostinte despre arcana digitala, complet referit, provenit, datat, acreditat si adnotat. Va intrebati daca oamenii de stiinta fac acelasi lucru; sau academicieni; sau calugari cloiesti acum o mie de ani, trantind manuscrise iluminate.

Departe de trivia, exista cateva puncte foarte serioase care trebuie facute in Ready Player One si cartea functioneaza cel mai bine.

Pentru inceput, aceasta carte are multe de spus despre o viata traita online. La un moment dat, Wade iese imediat si-l spune: sunt o recluzie grasa. O inchidere. Un ratat. Singurul motiv pentru care nu se afla in subsolul mamei sale este pentru ca mama a murit de mult.

Partea cea mai buna a cartii este atunci cand Wade este facut un sclav legalizat pentru industriile IOI. Lucreaza in suport tehnic si il uraste. Comentariile sale intepatoare adresate utilizatorilor Oasis de respiratie bucala sunt filtrate automat de AI, iar tonul lui de voce este modulat pentru a nu jigni. Exista un cinism delicios in aceste parti; razbunarea lucratorilor IT patronat din intreaga lume.

Cline exploreaza ideea ca, in viitor, dupa acumularea unor niveluri uluitoare de datorii personale, tinerii vor deveni indentizati de companiile mari. Lui Wade i se ofera suficienta hrana si adapost pentru a exista, cu morcovul ingrozit de a-si „plati” datoriile prin munca, pe care nu le va face niciodata.

Cartea este excelenta in aceste parti. A fost aproape dezamagitor sa sar din lumea reala a lui Wade si sa ne intoarcem in misiunea digitala a graalului lui Parzival. In aceste sectiuni, Ready Player One a fost exceptional.

Cline ne avertizeaza si despre pericolele intalnirii oamenilor online. Acum am intalnit oameni online si sunt fericit sa spun ca sunt prieten cu ei, in ciuda faptului ca nu i-am cunoscut fata in fata. Dar cand treceti granita in dragoste, romantism sau pur si simplu sex vechi, Problemele pot sa apara. Stiu oameni care au intalnit parteneri online, fie prin site-uri de intalniri sau forumuri de interes comun si le spun: bine jucat. Exista un bun sens in filtrarea elementelor sau intereselor personalitatii intr-un potential partener care se ciocneste cu al tau. Dar mai aveti de facut in viata reala acel lucru dezordonat, incomod, de interactiune sociala, cu toate minunile sale infocate.

Sexul va fi un motor-cheie al realitatii virtuale, intrucat a fost o multime de tehnologii de divertisment (citatul infam al lui John Waters despre motivul real pentru care VHS a fost inventat izvoare in minte). In marele sau credit, Cline merge acolo, prezentand exact ceea ce va face un inchis geek al computerului ca Wade pentru loviturile adolescentilor din aceasta frontiera digitala salbatica. Ai vazut acele ciudate papusi japoneze de viata? Sunt vizati chiar de Otaku, puteti conta pe el. Aceste lucruri se misca mai repede decat isi poate imagina Chuck Palahniuk. Oamenii fac asta acum.

Exista un alt moment in care Cline scoate covorul de sub noi, cand se pare ca Parzival si Art3mis vor indeplini cerintele romantice ale povestii la un club de noapte virtual din Oasis. Este aproape un moment din filmul lui John Hughes sau Cameron Crowe, completat cu epifania in continua muzica pop … aproape … Pana cand Art3mis smulge brutal acul din inregistrare.

Aceasta scena a fost cea mai buna din carte. A fost o coliziune necesara intre fantezia dezbracata si realitatea aspra. Aceste lucruri se intampla cu cei mai multi oameni din viata adolescentei, indiferent de tehnologie, dar va fi hrana pentru gandire pentru oricine este entuziasmat despre toate distragerile si controversele pe care realitatea virtuala trebuie sa le aduca. Cea mai de baza dintre ele este: nimic din ele nu este real.

Daca te batjocoresti la ideea ca oamenii care isi petrec viata conectata la masini si nu experimenteaza nimic din lumea exterioara, ar trebui sa iei in considerare modul in care computerele sunt deja o parte indispensabila a existentei noastre. Ziua ta de lucru; cumparaturile; babul tau fara scop pe Twitter, mentalitatea ta de efectiv ii place si impartaseste; realitatea de pauza comerciala pe care o servesti pentru prieteni si rude pe Facebook; porno la care culmea este; recenziile de carte pe care le-ai citit. Cu riscul de a purta o tinuta completa de Pui Mic, cu siguranta exista pericole grave in a ne face existenta online chiar mai imersiva decat este deja.

Vocea tocilara de tocilar: De ce pe pamant nu ai terminat acest roman cu cuvintele Jucatorul doi a intrat in joc ?

Acum, plec pentru o fuga la soare. Timp pentru aer curat si exercitii fizice.

In timpul alergarii, voi asculta muzica pe casti, pentru a ma ajuta sa uit de durere, oboseala, transpiratie si tediu. Mai tarziu, voi scrie cateva fictiuni, in speranta ca o zi va indeparta atentia oamenilor de ceea ce se intampla cu adevarat in viata lor .

Poate intr-o zi voi primi propriul meu apel de la Spielberg – cine stie? Apoi, oamenii se pot aseza intr-o camera intunecata si pot vedea fanteziile mele proiectate pe un ecran timp de cateva ore, pierdute intr-o lume proprie.

Realitatea poate fi supraevaluata.