Categorii
Actualitate

DOSAR: PRESA TOXICĂ. Apucăturile sălbatice ale câinelui de pază al democraţiei

Galerie Foto

AUTOR: Dragoş Cojocaru

Scandalul soldat cu închiderea celui mai vândut ziar din Marea Britanie, News of the World, pare a nu se mai opri. O poveste cu ziarişti, politicieni şi poliţişti despre apucăturile rele ale câinelui de pază al democraţiei, ce ar trebui să dea de gândit mai ales în Romania. Intrăm în epoca în care presa se vrea deasupra legii?


News of the World (NOTW) este unul dintre cele mai vechi ziare britanice, un tabloid cu apariţie săptămânală, creat în urmă cu 168 de ani şi aflat în topul vânzărilor. Este faimos mai ales pentru articolele senzaţionale şi dezvăluirile despre vedete, cu o aplecare spre scandaluri sexuale, dar care a acordat egală importanţă şi anchetelor criminalistice.

De-a lungul vremii, ziarul şi angajaţii săi au ajuns să se bucure de o reputaţie cu adevărat dubioasă, dar asta nu a afectat vânzările – în momentul închiderii, NOTW avea un tiraj de 2,8 milioane de exemplare săptămânal şi o audienţă de cinci ori mai mare.

A fost publicaţia cu cel mai mare tiraj a trustului News International, aflat în proprietatea mogulului de presă Rupert Murdoch.

În vârstă de 80 de ani, Murdoch este un magnat al presei a cărui carieră a început în anii ’60 în Australia. În prezent, el deţine un imperiu media în întreaga lume din care fac parte reţeaua Fox, studiourile 20th Century Fox, New York Post şi Wall Street Journal în SUA, editura Harper Collins, The Sun, The Times, în Marea Britanie, etc.

În ianuarie 2007, corespondentul NOTW pe lânga familia regală şi detectivul particular Glenn Mulcaire au fost arestaţi după ce s-a descoperit că ascultaseră telefoanele membrilor staff-ului Prinţului William.

La vremea respectivă, News International (NI), care deţine săptămânalul, a declarat că este vorba doar de un incident izolat.

În 2009,  ziarul The Guardian a dezvăluit faptul că ascultarea ilegală a telefoanelor este o practică curentă la NOTW şi că există peste 3.000 de victime (vedete, politicieni, sportivi). Poliţia a recunoscut că există victime şi în rândul persoanelor apropiate de Familia Regală, în rândul membrilor guvernului, a poliţiei şi a armatei, dar a refuzat să redeschidă ancheta până anul trecut.

În urma presiunilor tot mai mari, poliţia metropolitană nu a mai avut încotro şi a redeschis ancheta în ianuarie 2011, după ce au fost descoperite „dovezi noi şi semnificative”. În aceeaşi zi, Ian Edmondson, assistant editor al săptămânalului a fost arestat.

Au urmat arestările altor patru ziarişti de la NOTW şi cea a lui Andy Coulson, fost editor al ziarului, acum purtător de cuvânt al prim ministrului David Cameron.

Ca urmare a amplorii căpătate de acest scandal, Rupert Murdoch a decis închiderea tabloidului.

Ascultarea neautorizată a telefoanelor este ilegală şi atrage automat pedepse cu închisoarea într-o ţară cu respect faţă de lege. Opinia publică s-a inflamat mai ales când s-a aflat despre victimele „civile” ale acestor ascultări ilegale.

De asemenea, afacerea NOTW a adus în discuţie relaţiile nepotrivite între ziarişti, politicieni şi poliţie, ridicând semne de întrebare asupra influenţei pe care o au „mogulii de presă” britanici, dar şi asupra metodelor folosite de mass-media.

S-a aflat că membri ai Poliţiei Metropolitane au primit mite de zeci de mii de lire pentru a oferi informaţii ziariătilor, iar victimele interceptărilor dar şi alţi ziarişti au auzat poliţia că a refuzat să investigheze acuzaţiile aduse de The Guardian.

De asemenea, politicienii au fost acuzaţi că se tem prea mult de Rupert Murdoch pentru a lua măsurile ce se cuvin, iar opoziţia a arătat cu degetul spre Primul Ministru care şi-a ales purtător de cuvînt un ziarist cu „probleme”.

Premierul Cameron a anunţat crearea a două comisii de anchetă a cazului şi a închis Press Complaints Commission, un soi CNA al ziarelor britanice declarând că „ţara are nevoie de un „sistem cu totul nou de reglementare a presei, independent de influenţa mass-media, aşa încât publicul să ştie că ziarele nu vor mai fi niciodată singurele responsabile pentru reglementările din domeniul lor de activitate. Totodată sistemul ar trebui să fie complet independent de guvern, pentru ca societatea să ştie că politicienii nu încearcă să controleze sau să îngrădească presa”.

Sunt atât vedete, personalităţi ale vieţii publice din Marea Britanie, dar şi persoane părticulare. La început, s-a ştiut de mari vedete care au devenit, într-un fel sau altul, victime ale practicilor ziariştilor de la NOTW: Hugh Grant, Sienna Miller, George Michael, soţii Beckham, etc.

Săptămâna trecută însă, publicul britanic s-a revoltat când a aflat că ziariştii „pirataseră” telefoanele părinţilor a două fetiţe violate şi ucise în Soham, în 2002, a familiilor victimelor atentatului cu bombe de la Londra din iulie 2005, a familiilor soldaţilor decedaţi în Afghanistan sau Irak.

În total, poliţia a găsit până acum aproape 4.000 de victime.

Închiderea NOTW a fost întâmpinată cu mare bucurie de vedete, la Hollywood şi în Anglia. George Michael a organizat chiar o petrecere pe străzile Londrei pentru a serba „evenimentul”.

De-a lungul vremii, multe victimele celebre (Sienna Miller, Arnold Schwazenegger, Andy Gray etc.) au dat în judecată tabloidul, obţinând despăgubiri substanţiale şi retractări publice. Alte victime aşteaptă rezultatele anchetei poliţiei.

News International a dat dispoziţii avocaţilor de a crea un fond de 20 de milioane de lire pentru eventualele despăgubiri „justificate” ce vor trebui plătite.

Este o decizie destul de controversată încă şi care, se pare, va stârni multe discuţii în viitorul apropiat.

Cei 250 de angajaţi rămaşi fără loc de muncă susţin că Rupert Murdoch i-a făcut „ţapi ispăşitori” pentru a salva carierele lui Rebekah Brooks, directorul executiv al News International, şi a lui James Murdoch, preşedintele NI şi fiul al mogulului.

Rebekah Brooks, supranumită „Regina tabloidelor” în Anglia, este un jurnalist controversat, cu o ascensiune fulminantă, despre care se spune că este foarte apropiată („ca o fiică”) de Rupert Murdoch.

Se pare că ultimul număr al tabloidului ar fi fost „periat cu grijă” de doi cenzori care trebuiau să elimine orice posibilă referire la Rebekah şi James Murdoch, însă aceştia au scăpat mai multe „şopârle” strecurate în integramele din pagina 47 a tabloidului.

Oficial însă, titlul News of the World devenise o marcă „toxică” pentru NI. Scandalul public a determinat o reacţie rapidă din partea unor mari firme (Virgin Holidays, Lloyds, Vauxhall Motors, etc) care şi-au retras reclamele din paginile ziarului. La fel s-a întâmplat şi cu reclama de stat, iar Renault a retras reclama din toate publicaţiile trustului. Valoarea acţiunilor NI a scăzut imediat.

Venit în grabă în Anglia, Murdoch nu a avut încotro decât să încerce limitarea conseciinţelor dezastrului. Purtătorii de cuvânt ai trustului au lăsat să se înţeleagă că alte scandaluri vor deveni publice  în perioada următoare şi că acestea ar fi îngropat cu adevărat ziarul, la fel şi sumele uriaşe ce vor trebui plătite ca despăgubire victimelor.

Murdoch nu va lăsa însă ca locul rămas liber pe piaţă să fie ocupat de un concurent. Deja el pregăteşte Sun on Sunday, o ediţie de duminică a celebrului tabloid The Sun aflat tot în portofoliul său.

De asemenea, închiderea NOTW poate fi pusă şi pe seama faptului că scandalul a afectat serios încercarea lui Murdoch de a prelua BskyB.

BskyB (British Sky Broadcasting) este cel mai mare furnizor de televiziune prin satelit din Marea Britanice, cu peste 10 milioane de clienţi şi care aduce un profit de 1 miliard de lire sterline.

Murdoch deţine deja 39%, dar ar vrea sa pună mâna pe întreaga companie, lucru care nu este văzut cu ochi buni nici de rivalii din mass-media nici de politicienii care se tem că astfel Murdoch va deţine o putere mult prea mare.

Opoziţia faţă de preluarea BskyB a crescut în urma scandalului, iar criticii spun că NI nu îndeplineşte condiţiile puse de „CNA”-ul britanic, Ofcom. Decizia aparţine lui Jeremy Hunt, Culture Secretary în guvern.

Analiştii cred că această preluare a fost deja condamnată de politicieni şi guvernanţi care, în plin scandal care nu dă semne că se apropie de sfârşit, nu ar avea niciun chef să apară în ochii opiniei publice drept aliaţi ai mogulului Murdoch.