Continut complet enumerat la sfarsitul recenziei

Volumul 4

rec. 5-6 mai 2007, Sala Kuusaa, Kuusankoski, Finlanda

FINNCONCERT FCRCD9718[78:10]

Volumul 5

rec. 20-21 aprilie 2008, Sala Kuusaa, Kuusankoski, Finlanda

FINNCONCERT FCRCD9722 [65:33]

Sondajul ambitios si amplu al lui Jouni Somero asupra muzicii pianiste solo din Finlanda este unic in domeniul sau. Acestea fiind spuse, cea mai recenta piesa dateaza din 1943, astfel incat exista in mod clar loc pentru un alt set care sa ne duca in urmatoarele sase decenii in secolul XXI.

Somero este un practicant experimentat si sensibil, care a inregistrat Bach, Liszt, incluzand transcrierile sale despre simfoniile Beethoven 1 si 5, Bach-Busoni, Mussorgsky, Brahms, Kempff si o serie de discuri FinnConcert ale muzicii de pian ale lui Felix Blumenfeld, ca sa nu mai vorbim de pianul complet muzica lui Einojuhani Rautavaara.

In timp ce unele aspecte din sondajul de fata sunt revarsari de rutina potrivite pentru saloanele si pietele bibliotecilor interne de pian, altele trezesc un interes muzical.

Sa abordam discul muzical dupa disc. Vorbind despre care exista cinci volume si sase discuri. Acest lucru este evidentiat de volumul 1 cuprinzand doua CD-uri intr-un caz cu linie subtire.

Somero ofera notele contextuale pentru fiecare disc, iar traducerile fluente in engleza au fost facute de Paul Forsell.

Volumul 1 – Lucrarile lui Bystrom si Lithander sunt derivate cheie mozartiene placute.

The Collan Fantasia si Du ar min ro se bazeaza pe exemple beethoveniene, dar atrag atentia la fel ca si fantasmul inversunat al lui Linsen . Prietenul lui Sibelius, Robert Kajanus, nu a fost mai presus de a savarsi niste eseuri mici si chiar mai putin fericite in forma Erlkoniguluiintuneric Reiterstuck. Poate ca Sibelius il cunoaste pe acesta din urma. Acest lucru ar fi putut sugera ostinato-ul din Nightride si Sunrise despre care Sibelius a spus ca a fost inspirat de o calatorie feroviara. Piesele lui Flodin se misca fluent intre Chopin si Brahms in Suite Mignonne . Op. 5 Sibelius Impromptus au deliberare si gravitatea adresei. Ei ies in evidenta in aceasta companie. Spiralele inghetate ale penultimei piese sunt memorabile, la fel si emotionantul al saselea Impromptu, chiar daca este mai degraba vienez. Op. 4 Klavierstuckede Jarnefelt au succes si merita prezentate in concert. Au o patina Rachmaninoviana exuberanta – foarte izbitoare. Simfonia lui Mielck a fost inregistrata atat de Ondine (ODE1019-2- Oramo) cat si de Sterling (CDS1035-2 – Lintu). El a fost un elev favorizat al lui Max Bruch si Impromptusul sau este dramatic in maniera mareta. Incheiem cu Sarabande melancolica demna si cu impulsuri lente ale lui Mielck .

Volumul 2 – isi unge culorile pe catarg cu titlul sau, Morceaux de Salon .

Acest lucru a spus ca exista cateva piese aici care transcend genul. Oskar Merikanto este sincer in legatura cu Valse a la Chopin, tremurator si cu adevarat minunat . Merita urmarit. Valse Lenteatinge si ea. Trebuie sa auzim mai multe de la acest compozitor. Nu este deosebit de original, dar ceea ce face este extraordinar de mult datorita lui Somero. Piesele de Sohlstrom , von Kothen , Saarenpaa sunt, de asemenea, destul de dragute si au tendinta spre soliloquy si bazine de padure. Kuula a beneficiat recent de un uimitor CD Dutton (CDLX7272) al muzicii sale orchestrale, iar aceste doua piese de spirit nesuferite isi arata aplecarea catre texturi impresioniste. Simfonia lui Heino Kaski a fost difuzata in programul „BBC de la Noaptea ” de la BBC Radio 3 nu cu mult timp in urma (a primit cineva o inregistrare – mi-a fost dor de ea si mi-ar placea sa o aud) si Ian Lace, a carui judecata este foarte sonora, a apreciat-o cu mult. KaskiCele patru solo-uri de pian sunt scrise intr-o vena Rachmaninoviana, cu Pankakoski furios si furtunos impresionant. Superb! Micile piese ale lui Armas Maasalo sunt frunze fragile de album in maniera, dar nu in limbajul lui Schumann – mult timp pe farmec, dar nu profunde. HIRN e incrustat Goldfisch ar putea fi considerat ca un fel de echivalent Lisztian al lui Scott Rainbow Trout . De fapt, frumosul tentativ Aquarelle il situeaza mult mai aproape de Scott – cel putin la inceput, desi Sinding ar putea fi o paralela mai buna. Cele cinci lucrari Krohn sunt piese de personaj placide – un pas inainte in fata miniaturilor de gen mai mic de Macdowell. Ilmari Hannikaineneste reprezentat de Keskustelu
ganditor, dar uitat .

Volumul 3 – incepe cu optiunea Palmgren ‘s Suite op.

3. Palmgren este cel mai cunoscut pentru mine pentru cel de-al doilea concert concertat pentru pian The River inregistrat pe LP pentru Fennica SS4 de pianistul japonez Izumi Tateno cu Orchestra Filarmonica din Helsinki si Jorma Panula. Toate cele cinci concerte pot fi acum pe un duo Warner Ultima, acum sters (398421339-2). Suita indatorata de la Schumann este destul de putin marcata, desi in Papillon exista mai mult decat scantei : Macdowell si apa. Linko, nascuta de Tampere , op. 1 parcurge miscarile Bach-Busoni intr-o serie de forme de dans clasic. Aerul iese in evidenta in aceasta companie. Nocturne este departe de a fi somnoros , desi viseaza destul de poruncitor. Dintre cele trei exemple pe care le auzim din cele 24 de Preludii ale sale (1917), micutul Capriccio de aici si plecat este o experienta placuta.

Ilmari Hannikainen a incheiat volumul 2. Il incheie si pe acesta. Totusi, aici se invarte asupra celorlalti cu stralucirea si provocarea sa de o jumatate de ora lunga Variations Fantasques op. 19. Hannikainen provine din aceeasi familie muzicala talentata ca dirijorul Tauno Hannikainen si era jumatate dintr-un duo de pian turistic cu Alexander Siloti. Hannikainen canta pe disc cu o alta piesa de emotie palida de rutina in Valse sentimento .

Ciudat, pentru acest volum, notele finlandeze de Somero nu sunt traduse integral in engleza. Rusine!

Volumul 4 – Muzica a trei compozitori se aude aici in grupari continue.

Oskar Merikanto a facut o impresie buna cu valsele sale atragatoare la inceputul volumului 2. Exista sase piese care dateaza intre 1891 si 1916. Toate sunt intr-o maniera extraordinara – incercati apartamentul G impromptu . In cazul Romanilor se apleaca, cu cea mai mare tandrete, pe exemplul lui Chopin din nou. Intr-adevar, maestrul polonez bantuie multe dintre aceste pagini.

Erkki MelartinCele sase simfonii sunt pe Ondine si ar trebui sa li se acorde intr-adevar un nou contract de inchiriere a vietii, fiind reeditate sub forma unui set in cutie. Au fost inregistrate si operele sale: Aino on Bis. Este prezent aici cu douasprezece piese. In timp ce Elegie se simte incapatanata, romantismul are o atingere mai usoara, mai imaginativa, mai romantica. Adancimea si o maniera deliberat deliberata atrag atentia pe tot parcursul Die Nacht . Predominanta titlurilor germane renunta mai degraba la piata prevazuta si probabil la editorii sai de atunci; la urma urmei, Breitkopf und Hartel au fost editorii lui Sibelius. Acestea sunt bucati intoarse lent, care nu se invart rapid. Pe de alta parte, Hexe (Vrajitoarea), Irrlichten si Trolltanzsunt exercitii in grotesquerie gawky, gangly si uneori Lisztian. Este un compozitor mult mai interesant in acest sens.
Muzica orchestrala a lui

Leevi Madetoja a fost inregistrata metodic si superb de Alba. Simfoniile sale sunt pe Warner Ultima-Finlandia (685738197125) si Chandos. Pentru a auzi aceste lucruri in cel mai bun mod, mergeti direct la colectia unica de la Warner de pe Apex si incepeti cu a doua Simfonie, asa cum a fost regizata suprem de Paavo Rautio – cand vom auzi despre el altfel? Madetoja merita sa fie explorata, desi nimic nu este in varful celei de-a doua Simfonii. Cele cinci piese ale sale de pian aici includ pe muzica emotionanta Vanha muisto din 1915. O lucrare a sa, prezentata aici si inregistrata de cativa pianisti scandinavi de-a lungul anilor este Jardin de la Mort (1918-1921). starea de spirit memento mori este minunat si departe de a fi sustinuta sumbr. In cazul primei miscari, jocul este destul de fascinant. Intreaga suita se arunca intr-o nuanta infioratoare intre proto-impresionism si demnitate dramatica. Prima dintre cele trei piese a fost scrisa in memoria fratelui lui Leevi, Yrjo, care fusese ucis in razboiul civil finlandez din 1918. Celelalte doua au fost adaugate cativa ani mai tarziu. Apropo, Madetoja a avut ca principal instrument instrumentul popular finlandez, kantele.
Volumul 5 – este ultimul disc din aceasta serie semnificativa. Contine cea mai moderna muzica. Mind you, prin aceasta ma refer la piese scrise intre 1914 si 1943; mai ales din anii ’30.
Lucrarile orchestrale ale lui Raitio au fost inregistrate cu atentie pe LP-urile Fennica de catre Berglund (

Moonlight on Jupiter ) si Fougstedt ( Felis Domestica ). Exista, de asemenea, colectii bune pe Ondine. Unele dintre lucrarile sale mai substantiale pot fi auzite pe Ondine ODE790-2 realizate de Jukka-Pekka Saraste: Fantasia poetica , Fantasia estatica , Lebede , Fantana coloanei si Antigona . Avea un drum cu titluri. Barcarolle-ul sau trece fara sa lase nicio urma, dar hipotica Pastoral este cu totul alta problema.

Helvi Leiviska este singura compozitoare finlandeza feminina aici. Sonatina ei din 1939este o aventura de miscare ocazionala sobra si concisa care se ridica constant la stralucirea pietroasa.

Fascinantul Tauno Pylkkanen este cel mai cunoscut – unde numele lui sunt recunoscute deloc – pentru cele noua opere ale sale. Mi-ar placea foarte mult sa aud mai multe despre muzica lui daca cineva are acces la inregistrari radio. In acest caz, se aude una dintre singurele sale doua piese de pian solo. Aceasta Prelude este o afacere foarte fluent. Modul este retoric si convingator grandilocvent.

Dirijorul Nils-Erik Fougstedt a fost, de asemenea, un compozitor. Cromaticile sale riguros disciplinate de Variatii sunt urmate de exoticul Tango Oriental al lui Ernest Pingoud. Pingoud ca Raitio a fost un compozitor profund imaginativ si creativ. De asemenea, se bucura de o colectie de muzica orchestrala iridescenta pe Ondine. Este ODE 875-2 care cuprinde: Le Prophete , Chantecler , Flambeaux eteints , Le Fetiche si Le Chant de l’espace interpretate de Orchestra Simfonica Radio Finlandeza / Sakari Oramo. Exista doua simfonii neinregistrate. Memoria constanta a Marvia In memoriam este mai putin colorata – mai serioasa asa cum s-ar fi asteptat, dar surprinzand introducerea disonantei.

Pentru a incheia serialul, Somero interpreteaza cea mai des aventura cinetica si disonanta miscare patru Sonata nr. 6 a compozitorului de cantece Yrjo Kilpinen. Nu este deloc ceea ce ma asteptasem … un lucru bun!

Toate aceste lucrari se aud in inregistrari deschise sanatoase. Pe discuri, exista o mica variatie perceptibila a calitatii sunetului, in afara de o caldura usor imbunatatita, care vine odata cu schimbarea locului dupa volumul 2.

Atractiile axiomatice ale acestui set i se adauga cota generoasa de inregistrari premiere. Unul nu se intreaba ce a ales Somero sa lase in afara limitelor de spatiu. Poate ca sunt disponibile alte volume in cazul in care FC Records este dispusa si daca LUSES si ESEK pot aloca finantari suplimentare.

Aceste cinci volume impreuna reprezinta o sectiune transversala generoasa si aventuroasa a muzicii de pian finlandez in lecturi de elita.

Rob Barnett

Cuprins integral