Stresul: Simptomele si consecintele fizice ale stresului constant

„Am avut o zi stresanta”, „Nu te stresa” – astfel de propozitii apar iar si iar in viata de zi cu zi. Dar ce este mai exact stresul? Aflati ce declansatoare tipice de stres exista, ce simptome indica stresul cronic si cum poate fi redus stresul.

Majoritatea oamenilor asociaza termenul „stres” cu ceva negativ. Nu fara motiv, pentru ca stresul persistent sau pronuntat te poate imbolnavi si poate avea atat efecte fizice, cat si psihologice.

Cu toate acestea, stresul face parte din viata. Si nu orice forma de stres este automat daunatoare: daca dureaza doar o perioada scurta de timp si este vazuta ca o provocare, poate avea chiar un efect pozitiv. Stresul ne poate stimula literalmente sa ajungem la performante de top – de exemplu atunci cand vine vorba de a tine o prelegere sau de a stapani prima intalnire.

Ce este stresul

In general, stresul poate fi inteles ca reactia unei persoane (sau a unui animal) la stresul fizic sau psihologic. escorte suceava wordart.info

Nota importanta: Nu exista o definitie generala a termenului de stres. Mai degraba, afirmatiile despre ce se intelege prin stres difera unele de altele in functie de abordarea teoretica si de disciplina. 

Stresul apare intotdeauna atunci cand un eveniment perturba echilibrul interior, astfel incat trebuie sa reactionam la el. Acest lucru se poate intampla, de exemplu, daca cineva ajunge pe neasteptate la usa sau daca o minge se rostogoleste brusc in fata masinii in miscare. Expertii numesc astfel de evenimente stresori.

Nu este un eveniment in sine care declanseaza stres, ci mai degraba evaluarea acestuia: o persoana nici macar nu observa un zgomot de fond la locul de munca – pentru o alta persoana, totusi, zgomotul este un factor de stres. O deranjeaza atat de tare incat cu greu este capabila sa lucreze.

Ce evenimente devin factori de stres si declanseaza o reactie de stres, prin urmare, difera de la persoana la persoana. business raw.bluefirst.com Si modul in care o persoana reactioneaza la factorul de stres este, de asemenea, individual.

Factorii de stres nu sunt neaparat negativi. Mai degraba, pot avea si un efect pozitiv. In consecinta, expertii fac diferenta intre stresul pozitiv si negativ.

Eustres si suferinta: stres pozitiv si negativ

Doua persoane pot evalua acelasi eveniment foarte diferit. De exemplu, un discurs viitor: Persoana A percepe aparitia in fata altor persoane ca amenintatoare si ii este foarte frica de ea. Se teme ca nu va putea face fata provocarii. Persoana B, in schimb, este tensionata, dar vede evenimentul ca pe o provocare: isi mobilizeaza toata puterea pentru a stapani cat mai bine sarcina. инстаграм hoper.kingranchsaddle.us

Declansatorii de stres (factorii de stres) pot fi priviti fie ca o amenintare, fie ca o provocare. In mod corespunzator, stresul poate fi pozitiv sau negativ. Expertii vorbesc despre

  • Distress, cand vine vorba de stres negativ, si din
  • Eustress, cand stresul are efecte pozitive.

Suferinta (distress, dis-stress) este cauzata de factorii de stres pe care o persoana ii percepe ca tensiune negativa, stres sau presiune. Pe termen lung, suferinta poate fi daunatoare sanatatii.

Eustress, pe de alta parte, este o forma pozitiva de stres. Apare atunci cand o persoana vede un eveniment nu ca pe o amenintare, ci ca pe o provocare care poate fi depasita. De exemplu, tensiunea pozitiva dinaintea nuntii sau a primei intalniri poate fi vazuta ca eustres. targu jiu the-signature.com Prefixul „Eu” provine din greaca veche si inseamna ceva de genul „bine, bine”.

O femeie care urca: Eustresul apare atunci cand o sarcina este vazuta ca o provocare gestionabila. (Sursa: Drazen_ / Getty Images)

Stresori: ce declanseaza stresul?

Intalnirea de afaceri importanta, o zi de nastere, lucrari de constructie in casa: exista un numar infinit de factori (stresori) care pot declansa stres pozitiv sau negativ.

Declansatorii de stres pot fi impartiti in

  • Dezastre,
  • schimbari semnificative ale vietii si
  • Declansatoare in viata de zi cu zi.

Dezastrele sunt evenimente neprevazute precum razboiul, dezastrele naturale sau foametea. Acesti factori de stres provoaca suferinta in aproape toata lumea. Nu este neobisnuit ca acestea sa fie asociate cu tulburari drastice de sanatate.

Schimbarile semnificative ale vietii pot fi, de asemenea, factori de stres. posta romana tracking librevox.com Acestea includ, de exemplu, schimbarea locului de munca, pierderea partenerului, casatoria, separarea, o boala grava, nasterea unui copil sau mutarea din casa parinteasca. Multi oameni experimenteaza astfel de taieturi foarte intens. Ele pot fi percepute ca declansatori pozitivi sau negativi de stres.

Nu in ultimul rand, oamenii sunt expusi la diversi factori din viata de zi cu zi care pot declansa stres – fie ca este vorba de un ambuteiaj, un conflict cu prietenii sau zgomotul vecinului. Daca aceste influente deranjeaza de fapt o persoana si devin factori de stres difera de la o persoana la alta.

Potentiali de stres personal

Daca si in ce masura un eveniment este stresant depinde in primul rand de modul in care o persoana il evalueaza. Intensificatorii de stres personal joaca un rol aici. Ele sunt determinate de experientele individuale, atitudinile, evaluarile si propriile cerinte. maszol www.kmvision.com

Posibilii amplificatori de stres personal includ

  • Perfectionism,
  • dorinta de a controla totul si de a nu vrea sa renunte la nicio sarcina,
  • o nevoie puternica de armonie si atentie,
  • Nerabdare sau asta
  • Ignorand propria limita de incarcare.

Stresul acut: raspunsul la stres

Stresul pozitiv si negativ este intotdeauna asociat cu schimbari fizice si simptome caracteristice. Acest lucru are sens din punct de vedere biologic: reactiile fizice la stresul acut au asigurat supravietuirea stramosilor nostri in multe cazuri, punandu-i intr-un mod de lupta sau de zbor.

Vederea unui tigru cu dinti de sabie, de exemplu, i-a pus automat pe stramosii nostri in alerta maxima. Inima bate mai repede, muschii s-au tensionat, pupilele dilatate, viteza de reactie a crescut. Aceasta reactie acuta de stres a facut posibil sa fuga foarte repede – sau sa se lupte cu animalul.

Pana in prezent, oamenii prezinta simptome ale unor astfel de reactii de stres atunci cand sunt expusi la un factor de stres. Nu conteaza daca stresul este pozitiv sau negativ. playstation 5 firstrepublicequity-loan.com

O femeie inainte de o prelegere: Anumite evenimente pot declansa simptomele unei reactii de stres. (Sursa: fizkes / Getty Images)

Raspunsul la stres: simptome fizice

Daca o persoana percepe un eveniment ca stres – de exemplu examenul iminent – sistemul simpatic devine activ. Aceasta parte a sistemului nervos creste performanta si pune corpul in alerta in fractiuni de secunda. Simptome tipice:

  • Bataile inimii devin mai rapide
  • ritmul respirator creste,
  • muschii incordati,
  • pupilele se largesc si
  • tensiunea arteriala creste.

In acelasi timp, functiile mai putin importante sunt temporar inhibate, de exemplu activitatea digestiva.

Acest proces este controlat de hormonii din glanda suprarenala. Acestea includ mai ales adrenalina si noradrenalina. Acestea pun in miscare numeroase alte procese. pornhub opass.com De exemplu, ele stimuleaza ficatul sa produca mai multa energie sub forma de zahar.

In plus, devine activ asa-numita axa hipotalamus-hipofizo-cortex suprarenal (axa HPA): stimulata de hipotalamus din diencefal, glanda pituitara elibereaza substante mesagere. Acest lucru face ca glanda suprarenala sa intarzie eliberarea cortizolului cunoscut sub numele de hormonul stresului. Dupa declansarea stresului, este nevoie de cateva minute pentru ca nivelul de cortizol din sange sa creasca. Hormonul stimuleaza metabolismul zaharului, de exemplu.

Raspunsul la stres cognitiv-emotional: ganduri si sentimente sub stres

Un eveniment stresant sau provocator se reflecta si in gandurile si sentimentele unei persoane. Simptomele posibile sunt

  • Sentimente de neliniste interioara sau presiunea timpului,
  • Sentimente/ganduri de furie si furie,
  • Sentimente/ganduri de neputinta,
  • Frica de a nu fi la inaltime cu situatia,
  • ganduri inconjuratoare,
  • Lipsa de concentrare si/sau
  • Senzatii de gol in cap.

Comportamente sub stres

O reactie acuta de stres poate fi observata si in comportament. muzica noua theaviationhub.com De exemplu, persoana este atunci

  • nerabdatoare, motiv pentru care vorbeste repede sau ii intrerupe pe altii,
  • Nelinistit motor, care poate fi exprimat, de exemplu, prin batai cu degetele,
  • iritabil in relatiile cu ceilalti sau
  • necoordonat, cum ar fi incercarea de a face mai multe lucruri in acelasi timp.

Unii oameni tind sa devina amortiti atunci cand sunt supusi unui stres acut – de exemplu, fumand sau consumand alcool.

O femeie cu aspect stresat: stresul se poate reflecta in comportament. (Sursa: Thinkstock de la Getty Images)

Reactia de stres acut ii pune pe oameni pregatiti pentru actiune intr-un timp scurt. Il face productiv si ii ofera energia necesara pentru a se adapta situatiei. Daca factorul de stres a disparut – de exemplu, pentru ca situatia de examen s-a incheiat – reactia de stres scade si corpul si psihicul se pot recupera.

Prin urmare, stresul temporar nu este daunator initial, dar are sens. Cu toate acestea, daca factorul de stres dureaza mai mult, este simtit a fi de necontrolat sau continua sa se repete, reactia de stres poate avea consecinte negative asupra sanatatii. omonime www.baconfat.com

Stresul cronic: simptome si efecte

Cu stresul cronic, organismul este permanent energizat. Hormonii de stres eliberati permanent si supraexcitarea sistemului nervos autonom pot dauna sanatatii.

Medicul canadian Hans Selye (1908-1982) este considerat un pionier al cercetarii moderne a stresului. El a studiat efectele stresului prelungit. El a descoperit ca stresul cronic se dezvolta in trei etape:

  1. Reactia de alarma: Oamenii reactioneaza la stresul acut eliberand hormoni de stres si punand organismul intr-o stare de excitare pentru a putea reactiona.
  2. Rezistenta: Daca factorul de stres dureaza mai mult, organismul ramane moderat excitat. El (inca) reuseste sa reziste poverii.
  3.  Epuizare: Daca evenimentul care induce stresul persista, se va instala in cele din urma o etapa de epuizare. travelminit www.hispanicvote.biz



    • hbo go activare
    • realitatea tv
    • bakugan
    • ziar
    • active news
    • valea zanelor
    • vremea alba iulia
    • bicicleta fitness
    • observatorul prahovean
    • download chrome
    • gazeta sporturilor
    • isjmm
    • utb shop
    • ing home bank login
    • adeverinta angajator
    • ceasuri
    • vremea in baia mare
    • mile to km
    • olx iasi
    • rezultate fotbal ieri





    Organismul nu mai poate rezista atunci stresorului.

Stadiul de epuizare poate fi indicat prin diferite simptome.

Simptomele stresului cronic

In timp ce stresul pe termen scurt poate avea un efect pozitiv asupra apararii organismului, stresul cronic poate slabi sistemul imunitar pe termen lung. Simptome posibile: Persoanele stresate sunt mai predispuse la raceli, de exemplu.

Stresul constant creste, de asemenea, impreuna cu multi alti factori, riscul de boli cardiovasculare precum boala coronariana (CHD). Eliberarea constanta a hormonilor de stres promoveaza, de asemenea, procesele inflamatorii.

Organe precum tiroida si organele sexuale sunt, de asemenea, slabite de concentratia permanent mare de hormoni de stres.

Bine de stiut: Unii oameni cred ca stresul creeaza celule canceroase. teen wolf orang.naturalselectionband.net Nu este cazul. Dar: Deoarece stresul slabeste sistemul imunitar, este de imaginat ca nu poate lupta si cu celulele maligne. In ce masura acesta este de fapt cazul nu a fost inca clarificat in mod concludent. 

O femeie cu aspect trist: Stresul cronic poate face depresia mai probabila. (Sursa: Kerkez / Getty Images)

Nu in ultimul rand, stresul are consecinte psihologice. Pe termen lung, creste riscul de depresie sau tulburari de anxietate.

Alte simptome si consecinte ale stresului prelungit includ

  • Tensiune, de exemplu sub forma de dureri de spate, cap sau gat
  • Probleme digestive, cum ar fi dureri de stomac, diaree, constipatie, gaze sau arsuri la stomac
  • tulburari de somn
  • tulburare de alimentatie
  • Scrasnirea dintilor
  • Dificultate de concentrare
  • Dependente

In acelasi timp, stresul constant este adesea asociat cu un comportament nesanatos, care la randul sau creste riscul aparitiei anumitor boli. Comportamentele daunatoare includ, de exemplu, somnul prea putin, fumatul, o dieta nesanatoasa sau consumul excesiv de alcool. desene in creion www.endofmoney.com

Faceti fata stresului: Cum sa reduceti stresul

Un lucru este cert: stresul negativ nu poate fi evitat complet in viata de zi cu zi. Mai degraba, depinde de modul in care o persoana se ocupa de asta. Expertii se refera la o astfel de strategie de coping ca coping.

Exista mai multe moduri de a reduce stresul. Care strategie de a face fata stresului este cea corecta nu poate fi gasita in general si variaza de la persoana la persoana. Este recomandabil sa combinati diferite elemente care sunt percepute ca fiind placute si reducatoare de stres.

Reduceti stresul prin exercitii fizice

Activitatea fizica regulata creste bunastarea mentala si fizica. Multe studii arata ca exercitiile fizice ajuta si la reducerea stresului. og times bluetech.co.uk Acest lucru este valabil mai ales pentru activitatile pe termen lung, cum ar fi joggingul, inotul sau mersul cu bicicleta.

Pentru un efect pozitiv, este important sa fii activ in mod regulat – de preferinta de cel putin cinci ori pe saptamana timp de cel putin 30 de minute.

Reduceti stresul prin relaxare si somn

S-a demonstrat ca metodele de relaxare precum relaxarea musculara progresiva, antrenamentul autogen sau meditatia scad nivelul personal de stres si contribuie la gestionarea stresului. Pentru un efect pozitiv este necesar sa faceti exercitiile in mod regulat – de preferinta zilnic.

  • Yoga : Aceste exercitii ajuta la reducerea stresului
  • Faceti fata stresului : sase pasi catre pacea interioara

Ce metoda este cea mai buna pentru a reduce stresul depinde in mare masura de preferintele personale. Prin urmare: Incercati ce tehnica va place cel mai mult.

Este, de asemenea, important sa dormi suficient. Somnul prea putin scade concentrarea si ne face sa ne simtim stresati mai repede. einstein sgal.jp

Unii oameni incearca sa gaseasca relaxare prin consumul excesiv de tigari sau alcool. Pe termen lung, insa, un astfel de comportament este o povara pentru organism. Ele nu reduc stresul, dar il pot chiar creste. 

Un cuplu care mediteaza spate in spate: meditatia poate ajuta la gestionarea stresului. (Sursa: Zinkevych / Getty Images)

Managementul timpului: ajuta la gestionarea stresului

Oricine are permanent impresia ca trebuie sa indeplineasca mult prea multe sarcini intr-un timp prea scurt intra automat in stres. Un astfel de sentiment apare adesea atunci cand vederea de ansamblu a sarcinilor a fost pierduta – sau cand sarcinile au fost prioritizate incorect.

Metodele de gestionare a timpului pot fi apoi utile pentru a face fata stresului, de exemplu, fiind tintite

  • planificati ziua sau intreaga saptamana in avans,
  • Planificati zone tampon in cazul in care o sarcina dureaza mai mult,
  • Stabiliti prioritati si indepliniti mai intai sarcinile importante si/sau
  • planifica pauze scurte.

Identificati si schimbati intensificatoarele personale de stres

Nimeni nu poate face fata evenimentelor negative si stresului. distanta quepasacuba.net Ceea ce este decisiv, insa, este modul in care o persoana se ocupa de asta si daca reuseste sa reduca stresul. Poate fi util sa-ti identifici intensificatorii personali de stres si sa incerci sa schimbi gandurile, sentimentele si comportamentele de baza.

Daca te straduiesti spre perfectiune si vrei mereu sa faci totul corect, ar trebui sa incerci sa devii constient de acest lucru. Apoi, el sau ea poate lucra in mod special pentru a deveni mai relaxat si pentru a accepta ca nu este intotdeauna posibil (si, de asemenea, nu intotdeauna necesar) sa duca la bun sfarsit o sarcina.

Pentru persoanele carora le este greu sa se diferentieze, este important sa spuna nu din cand in cand si sa respinga sau sa transmita o sarcina – si sa-si ia timp, daca este necesar.

Nu in ultimul rand, se aplica urmatoarele: Cei care sunt optimisti si au incredere in sarcini se simt mai putin impovarati. Atunci stresul poate avea chiar efecte pozitive. In schimb, o atitudine negativa, pesimista poate duce la cresterea nivelului de stres. magicfm www.legendsbk.biz

Faceti fata stresului prin sprijin social

S-a demonstrat ca sprijinul reduce nivelul de stres si ajuta la gestionarea stresului. Prietenii, partenerii si rudele pot oferi sprijin, transmite securitate si apreciere.

Cei apropiati va pot asculta si, eventual, sa sublinieze perspective complet diferite pe care persoana insasi poate nu le-a vazut. 

Daca stresul vi se pare atat de stresant incat va simtiti coplesit pe termen lung, este indicat sa cautati ajutor profesional. 

Surse folosite:

  • Stres. Informatii online de la Asociatia Profesionala a Internistilor Germani e. V.:www. wallpaper desktop efx.face2o.net internisten-im-netz.de (data acces: 19.5.2021)
  • Kaluza, G .: Calm si in siguranta in stres. Springer, Berlin 2018
  • Franzkowiak, P., Franke, A. Stress and stress management. altex.ro denvermuseum.org Centrul Federal pentru Educatie pentru Sanatate, publicatie online: https://leitbegriffe.bzga.de (din 13 iunie 2018)
  • Gerrig, R .: Psihologie. Pearson, Hallbergmoos 2018
  • Fuchs, F., Klaperski, S.: Reglarea stresului prin sport si exercitii fizice. In: Fuchs, R. itunes download design-analysis-services.com , Gerber, M .: Handbuch Stressregulation und Sport, Springer, Berlin 2018, pp. 205-226
  • Behrends, J., si colab.: Dual Series Physiology. Thieme, Stuttgart 2016
  • Stres. Informatii online de la Pschyrembel: www.pschyrembel. de (din aprilie 2016)
  • Heinrichs, M., Stachele, T., Domes, G.: Stress and coping with stress. Progrese in psihoterapie, Hogrefe, Gottingen 2015.
  • Myers, D.: Psihologie. Springer, Berlin 2014
  • surse suplimentare

    arata mai putine surse