Stiinta corpului-ceas din spatele orelor de inceput ulterioare ale scolii

Stiinta corpului-ceas din spatele orelor de inceput ulterioare ale scolii

Munca, scoala si viata, in general, tind sa inceapa devreme – dar ce se intampla daca ceasul corpului tau nu ar primi nota? Bine ati venit in lumea minunata a jet lagului social

T

Adolescentii din California sunt pe cale sa adoarma ceva mai mult. O noua lege adoptata la inceputul acestei luni va impinge timpurile de incepere mai tarziu pentru majoritatea scolilor; liceele vor incepe nu mai devreme de 08:30 si liceele 08:00.

Miscarea vizeaza imbunatatirea performantei scolare a adolescentilor, asigurandu-se ca sunt odihniti in mod adecvat. monitorul oficial www.rohitab.com In spatele ei exista un corp important de cercetare; desi adolescentii pot avea o reputatie proasta de a ramane treaz tarziu, de a dormi si de a dormi mai mult decat oricare alta populatie demografica, stiinta arata ca nu este vina lor.

Din punct de vedere biologic, adolescentii au un ritm circadian diferit fata de persoanele de alte varste. Ceasul lor intern al corpului, care le spune cand si cat timp sa doarma, nu se aliniaza bine cu normele ceasului social. my vodafone www.normalbookmarks.win Fortarea adolescentilor sa iasa din pat dimineata devreme pentru a merge la scoala le poate afecta sanatatea fizica si mentala, atentia si capacitatea de a invata.

Si, desi adolescentii pot fi un caz special, cu greu sunt singurii care sufera. Trezirea si somnul intr-un model care nu este sincronizat cu ceasul corpului rezulta intr-un fenomen cunoscut sub numele de „jet-lag social” – ceva care afecteaza zone ale societatii. harta metrou forums.eugensystems.com

Jet jet-ul social este „nealinierea timpului social si biologic”, potrivit profesorului de cronobiologie Till Roenneberg (Credit: Alamy)

Ce este jet lag-ul social?

Jet lag-ul social este „nealinierea timpului social si biologic”, potrivit lui Till Roenneberg, profesor de cronobiologie la Universitatea Ludwig Maximilian din Munchen, care a inventat termenul. Apare atunci cand nevoile noastre de somn determinate biologic nu se aliniaza cu alte obligatii si cedam locul obligatiilor.

„Toata lumea care foloseste un ceas cu alarma traieste impotriva ceasului sau [intern]”, spune Roenneberg. alegeri sua www.inprnt.com Daca ceasul dvs. intern vrea sa doarma de la miezul noptii pana la 07:45, dar obligatiile din viata dvs. va obliga sa setati o alarma pentru 06:15 in fiecare saptamana, probabil ca aveti un jet lag social. filme porno gratis www.protopage.com

De exemplu, atunci cand avem un timp fix de inceput devreme la locul de munca, de multe ori calculam inapoi cand ar trebui sa ne trezim, luand in considerare pregatirea, o naveta si poate timpul pentru transferul copiilor la scoala. Decidem la ce ora sa setam alarma pe baza a ceea ce trebuie sa facem, fara a lua in considerare nevoile noastre reale de somn.

Nici timpul in care ne trezim intr-o zi libera nu este neaparat momentul ideal pentru ca organismul nostru sa se trezeasca

Cu toate acestea, cand oamenii au o zi libera, multi dintre ei raman trezi mai tarziu, dorm mai tarziu si se trezesc fara ceas cu alarma. cfr cluj hotibo.com.ua A fi mai tarziu sa te culci si sa te trezesti intr-o zi libera sunt indicatori ca organismul prefera sa doarma intr-un program diferit de ceea ce cere ziua de lucru tipica. Schimbarea este dovada unui jet lag social.

Acestea fiind spuse, nici timpul in care ne trezim intr-o zi libera nu este neaparat momentul ideal pentru ca organismul nostru sa se trezeasca. jisk bestspeed.lv „Somnul tarziu in weekend este contaminat cu lipsa de somn din saptamana”, explica profesorul Martha Merrow, cronobiolog molecular si sef al Institutului de psihologie medicala de la Universitatea Ludwig Maximilian. „Dormi nu doar atata timp cat iti spune ceasul, ci un pic mai mult pentru a-ti readuce o parte din somnul pierdut.”

Cand oamenii au o zi libera, au tendinta sa ramana treaz mai tarziu si sa doarma mai tarziu, mai multe dovezi ale decalajului social (Credit: Alamy)

Cum ne afecteaza jet lag-ul social?

A trai pentru ceasul social in detrimentul ceasului intern ii lasa pe multi oameni sa se simta groggy dimineata. radio adipositas-verzeichnis.de Oamenii care se considera cei care se ridica devreme ar putea sa nu sufere deloc de aceasta problema, deoarece ceasurile lor interne se aliniaza destul de bine cu ceasul social. Tipurile de noapte tarzie pot simti ca este mai rau. Oamenii care lucreaza ore non-standard, cum ar fi asistentii medicali intr-o schimbare peste noapte, sufera, de obicei, si de decalaj social. email noreferer.net

Oamenii ale caror ceasuri interne se aliniaza mai bine cu cerintele ceasului social castiga in medie cu 4-5% mai mult decat oamenii de tip seara

Cu toate acestea, senzatia de groggy nu este singura consecinta. Exista si implicatii financiare. Oamenii ale caror ceasuri interne se aliniaza mai bine cu cerintele ceasului social castiga in medie cu 4-5% mai mult decat oamenii de tip seara. ikea test.hit1.ru Motivul, se pare, este ca tipurile de dimineata sunt alerte si gata sa fie productive dimineata. Cu toate acestea, tipurile tarzii nu sunt la fel de susceptibile sa isi faca cea mai buna munca atat de devreme in zi, ceea ce inseamna ca programul tipic de lucru ofera tipurilor de dimineata un avantaj.

Exista si alte dividende neasteptate de la potrivirea ceasurilor de somn si a vietii de zi cu zi: cand orele de incepere a scolii erau intarziate cu aproximativ o ora si jumatate intr-un judet din statul american Virginia, adolescentii (care tind sa doarma mai mult si mai tarziu decat toti ceilalti) erau implicat in mai putine accidente de masina in timpul saptamanii in comparatie cu o scoala din apropiere cu tipare de trafic similare. seriale online hub.docker.com Cercetatorii considera ca timpul suplimentar de somn a contribuit la reducerea accidentelor in randul soferilor adolescenti.

Exista, de asemenea, un impact asupra sanatatii. „Nealinierea duce la o multime de boli cronice”, spune Roenneberg, citand ca exemplu sindromul metabolic. weather ludmila.kz Oamenii care sufera de jet lag social sunt mai predispusi sa fie fumatori si, daca sunt deja supraponderali, sunt mai predispusi sa devina obezi. Sincronizarea vietii oamenilor cu ceasurile de somn interne este importanta „pentru ca ii va face pe oameni mai sanatosi, sa traiasca mai mult si va reduce costurile pentru societate”.



  • friv
  • homebank
  • hbo go
  • savori urbane
  • serie a
  • cora
  • oriflame
  • catalog kaufland
  • sinonime
  • boosteroid
  • vremea buzau
  • ome tv
  • antena 1 live
  • mobile.de
  • gametwist
  • okazii
  • jumbo
  • filme porno
  • vreme
  • esims




Ce pot face locurile de munca?

Dar alinierea ceasului social cu ceasul intern nu depinde, din pacate, de noi; depinde de organizatiile pentru care lucram. bilete avion hotel.ksworks.ru „Societatea face un lucru foarte schizofrenic in acest moment”, spune Roenneberg. „Pe de o parte, vrea sa fie o societate 24/7 care actioneaza la nivel global. Pe de alta parte, inca crede ca cineva care apare la locul de munca la 10:00 este lenes”. distante rutiere petlife.best

El crede ca companiile ar beneficia de ajustarea orelor de inceput la nevoile individuale ale angajatilor. „Daca ati dormit in propria fereastra si v-ati trezit singuri, veti fi mult mai productivi”, spune el. „Exista un stimulent enorm de a face oamenii sa nu foloseasca ceasurile cu alarma daca doriti ca acestea sa functioneze mai bine si imbolnaveste-te mai rar. booking www.phone-bookmarks.win

Exista un stimulent enorm pentru a face oamenii sa nu foloseasca ceasurile cu alarma daca doriti ca acestea sa functioneze mai bine si sa se imbolnaveasca mai rar – Pana la Roenneberg

Unele companii incep sa fie de acord, cercetand ce se intampla atunci cand permit lucratorilor care lucreaza cu tura tarzie sa sara din tura de dimineata sau permit angajatilor sa isi stabileasca propriile programe de lucru. Lucratorii indepartati si flexibili sunt doua grupuri care uneori pot avea un avantaj. Compania de tehnologie Cisco, intr-un sondaj realizat in 2009 in randul lucratorilor sai, estimeaza ca a inregistrat o crestere a productivitatii de 277 milioane USD de la angajatii carora li s-a permis sa lucreze de la distanta. traducere din engleza in romana searchamateur.com Desi cresterea nu este legata in mod necesar de modele de somn imbunatatite, 80% dintre respondentii la sondaj au spus ca lucrul la distanta si-a imbunatatit calitatea vietii in general. In plus, lucrul de acasa le-a eliminat naveta – iar timpul nefolosit pe naveta se poate transforma cu usurinta in timpul petrecut dormind. De fapt, un studiu din 2015 a constatat ca persoanele carora li s-a permis sa lucreze flexibil au dormit mai mult (fara a pierde timpul de lucru). flori speakerdeck.com  

Desigur, a dormi putin mai tarziu este posibil doar atunci cand lucratorii nu au cerinte suplimentare dimineata, cum ar fi aducerea copiilor la scoala sau alte responsabilitati de ingrijire. Unul dintre motivele pentru care orele de incepere a scolii tind sa fie mai devreme este sa gazduiasca parintii care lucreaza. Inainte de adoptarea noii legi din California, opozantii au combatut-o pe motiv ca ar putea creste costurile de ingrijire a copiilor pentru parintii cu programe de lucru inflexibile, ar putea duce la lasarea copiilor nesupravegheati la scoala sau ar putea impiedica adolescentii din gospodariile cu venituri mici sa ia locuri de munca dupa scoala. sicap parigimebel-ru.1gb.ru

Potrivit unui studiu din 2015, lucratorii flexibili dorm mai mult – fara a pierde timpul de munca (Credit: Alamy)

Factorul de iluminare

Cu toate acestea, chiar daca dificultatile din timpul timpului de inceput pot fi rezolvate, exista un alt factor complicat al vietii moderne: lumina. Lumina albastra de pe ecranele computerelor, dispozitivele mobile si alte dispozitive electronice este similara cu lumina de la soare, deoarece poate pacali corpul sa creada ca este inca ziua. Cand se intampla acest lucru, nu produce melatonina, pe care trebuie sa o dormim. publi thegadgetflow.com Solutiile simple, cum ar fi modul de noapte pe dispozitive, blocantele de lumina albastra sau neutilizarea dispozitivelor dupa o anumita ora, sunt relativ bine cunoscute. Cu toate acestea, ceea ce este adesea lasat in afara conversatiei este importanta expunerii la lumina in timpul zilei.

Ceea ce este adesea lasat in afara conversatiei este importanta expunerii la lumina in timpul zilei

„Ne-am schimbat drastic mediul luminos”, spune Roenneberg. romania 737efb.online Locuitorii de birouri ar putea petrece intreaga zi intr-o cladire cu foarte putina expunere la lumina, in timp ce in trecut oamenii ar fi petrecut cea mai mare parte a zilei in aer liber. Primirea luminii in timpul zilei pare sa joace un rol la fel de important in reglarea ceasului intern ca si a nu vedea lumina albastra noaptea.

„Stingem ciclul lumina-intuneric la ambele capete”, spune Roenneberg. „In timpul zilei, primim mai putina lumina, iar noaptea primim mai multa lumina. Asta a facut ca majoritatea ceasurilor [din corpul intern] sa se miste mai tarziu”. Si daca cronotipul dvs. este realizat mai tarziu, este mai dificil sa ramaneti sincronizat cu un ceas social care necesita o trezire timpurie si un timp de lucru.

Ce poti face?

Incercarea de a evita jet-ul social sau de a-l corecta nu este o afacere simpla. Putem pleda pentru orele de lucru flexibile si orele de incepere a scolii ulterioare, dar atata timp cat oamenii au nevoie de ceasuri cu alarma, problema va persista.

Dr. Merrow spune despre cele trei componente principale care contribuie la ceasul intern al corpului – predispozitie genetica, varsta si lumina – „singura cu care poti lucra este lumina”. Daca doriti sa incercati sa va mutati cronotipul mai devreme, ea va sugereaza sa consultati un expert in cronobiologie umana pentru a afla cand ar trebui sa primiti mai multa lumina sau mai putina lumina.

„Daca ai avea libertate deplina asupra vietii tale, ai putea face o cantitate echitabila cu lumina”, spune ea. „Dar, avand in vedere restrictiile pe care le avem, ca majoritatea dintre noi lucreaza in interiorul cladirilor, nu este atat de simplu.”

Pentru o mare parte a populatiei, trezirea fara ceas cu alarma, asa cum recomanda Roenneberg, nu este atat de simpla.